8

COMMUNITY DIGEST Overheidsopdrachten toegankelijker voor KMO’s In België vertegenwoordigen de overheidsopdrachten bijna 15% van het BBP. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is zich bewust van dit economisch belang en wil in overeenstemming met de aanbevelingen van de Europese overheden deel uitmaken van een meer open digitale aanpak die gericht is op alle Brusselse ondernemingen. Door overheidsopdrachten op Internet te publiceren gaat het Gewest effectief in die richting. Sinds 1 december zijn de Brusselse besturen en de ION (Instellingen van Openbaar Nut) ertoe verplicht om systematisch de ondernemingen op de hoogte te brengen van de publicatie van online aanbestedingen. Zo wordt een digitale brug gebouwd tussen overheidsbesturen en ondernemingen. “Op die manier wil het Gewest het contact tussen de besturen en mogelijke nieuwe leveranciers bevorderen. Dit beantwoordt aan de gewestelijke doelstellingen om Brussel te promoten als Smart City. Het is onze missie om te evolueren naar een digitaal gewest door nieuwe technologieën te integreren in alle toepassingsgebieden van het collectieve leven », verklaart Minister-President Rudi Vervoort. Concreet gezien laat het platform e-Procurement, dat werd ontwikkeld door de FOD Beleid en Ondersteuning, aan de Brusselse overheidsbesturen toe om gemakkelijk hun overheidsopdrachten online te publiceren op een beveiligde en transparante manier voor de opdrachten van 30.000 tot 135.000 euro. Door zich in te schrijven op het platform van de online overheidsopdrachten, beschikken de ondernemingen over een systeem dat hen, naast de betere toegang tot overheidsopdrachten en de kennisneming van aankondigingen van opdrachten in het algemeen, ook toestaat om de bestekken te downloaden, om te beschikken over garanties tot vereenvoudigde procedures, om hun offertes op een veilige manier in slechts enkele muisklikken door te sturen, om tijd en kosten te besparen (drukkosten, verzendkosten, enz.), om een gratis waarschuwingsdienst te genieten en om hun dossiers op elk moment te kunnen raadplegen. Olivier Willocx, gedelegeerd Bestuurder van Beci, voegt er aan toe: “Deze reglementering is een geweldige primeur voor de Brusselse economische sector. Dit sluit absoluut aan bij de eisen van onze organisatie. Wij stimuleren al vele jaren een voortdurende verbetering van de overheidsdiensten, de administratieve vereenvoudiging en willen dat er beter geluisterd wordt naar de economische wereld. Het vormt ook een mooie economische gelegenheid voor de Brusselse KMO’s. Het uitwisselingsproces met de administratie over het ontwerp van omzendbrief levert bovendien het bewijs dat de dialoog met de sociale partners leidt tot duidelijke verbeteringen van het regelgevingskader.” Informatie: http://overheidsdienst.brussels/e-procurement/ 6 BECI - Brussel metropool - december 2017 L E D E N T R E F P U N T Centry Global – Safeguarding your world We provide services relating to compliance, investigation, cyber security & training, GDPR, data analysis, automated services (Factiva Dow Jones), misappropriation, fraud, security risk management & training, journey management, pathfinding services, armoured containers B6 & B7. Our tailor made services suits your unique needs and we are dedicated to ensuring supporting you in achieving your business objectives. We don’t think there is any such thing as a “bad” place to do business. People have needs everywhere in the world, and there is always a market for what your business does somewhere outside of your country of origin. Our multi-national teams provide you with the secure environment to conduct your business even in places considered hostile. We specialize in giving you a secure environment to deliver your products or services anywhere in the world. We are good at solving problems and ensure that you succeed in everything that you do. Our success is dependent on yours. We obtain, analyze, and provide you with information that relates to your counter-parties, customers, governments, and other stakeholders that you need to operate effectively. We have extensive experience with global multinationals, corporate entities of every type, law enforcement, civil services, and intelligence services, as well as small/medium sized businesses. This gives us perspective in understanding your unique business needs. http://www.centry.global FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu brengt volledig archief onder bij Merak Merak, gespecialiseerd in archiefbeheer en -bewaring voor zowel fysiek als digitaal archief, krijgt het volledige archiefbeheer van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu (FOD VVVL) toegewezen. Merak zal niet alleen instaan voor het verhuizen en bewaren van het archief, maar ook voor het scannen en het terugbezorgen van de te raadplegen archiefstukken. Het contract met de FOD VVVL loopt vanaf oktober 2017, en dat voor een periode van vier jaar.

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication