24

INTERNATIONAAL ENTERPRISE EUROPE NETWORK Internationale handel: andere regels, verschillende culturen Ondernemingen die handelsrelaties willen aanknopen met niet-Europese landen worden geconfronteerd met andere reglementeringen en culturen. Dankzij een goede voorbereiding vermijdt u vergissingen en kunt u bij het berekenen van de verkoopprijs rekening houden met importheffingen en de kost van aanpassing aan lokale reglementeringen. Enkele praktische tips. De zeer nuttige Market Access Database De MADB (http://madb.europa.eu) levert online informatie over exportmarkten en handelsbelemmeringen buiten de Europese Unie. U vindt er ook de douanetarieven waaraan uw product zal worden onderworpen, de uiteenlopende procedures, de vereiste documenten en de importformaliteiten, dit alles voor een honderdtal landen buiten de EU! Zo kunt u nagaan of uw prijzen competitief blijven ondanks de invoertaksen. U krijgt bovendien informatie over de sanitaire en fytosanitaire maatregelen en de regels inzake oorsprong. U vindt er eveneens statistieken over de handel tussen de Europese Unie (of een van de EU-lidstaten) en het land van bestemming van uw exportactiviteit, specifiek voor uw productcategorie. Klik gewoon op ‘Statistics’. Aan de hand hiervan kunt u de omvang van de markt en de bestaande concurrentie evalueren. In het hoofdstuk ‘Trade Barriers’ vindt u, per land of per sector, de bestaande handelsbelemmeringen die uw export kunnen dwarsbomen, naast de maatregelen die de Europese Commissie heeft getroffen om zulke belemmeringen weg te werken. Vrijhandelsovereenkomsten Sinds kort bestaat er ook een hoofdstuk over de vrijhandelsovereenkomsten, met onder andere detailinformatie over het Ceta, het handelsverdrag dat tussen de Europese Unie en Canada werd ondertekend. Vandaag bevat de website alleen informatie over het Ceta, maar dit zal geleidelijk worden aangevuld met informatie over andere overeenkomsten die al bestaan of nog in onderhandeling zijn. KMO’s krijgen een volledig overzicht van de diensten, ondersteuning en informatiemiddelen waarover zij kunnen beschikken om buitenlandse markten te benaderen. Hierbij hoort uiteraard ons Enterprise Europe Network, dat vandaag 90% van de wereldeconomie dekt aan de hand van het BNP, de IPR (Intellectual Property Right) SME helpdesks en een informatiebank over 5000 handelsbeurzen overal ter wereld! Ook het vermelden waard: een andere portal voor ondernemingen die producten wensen in te voeren uit landen buiten de Europese Unie: http://trade.ec.europa.eu/tradehelp. Intercultureel goed bezig Wanneer u de reglementaire hindernissen hebt overwonnen, moet u ook leren omgaan met culturele verschil22 BECI - Brussel metropool - december 2017 len in zakelijke relaties. Zo onderhoudt u vlotte contacten met prospects en klanten en creëert u een sfeer van vertrouwen. Culturele verschillen kunnen misverstanden teweegbrengen en zelfs een zakelijke relatie verbreken wegens een andere omgang met tijd, verschillen in opvoeding, een aangevoeld gebrek aan respect, taaleigenheden, communicatiegewoontes e.a. Interculturele vaardigheden aanleren is nuttig om rekening te houden met de normen en waarden van andere mensen, om de manier van communiceren aan te passen en relaties aan te knopen die uitmonden op een verbintenis van de gesprekspartner, over de cultuurverschillen heen. Hiermee leert u ook correct te reageren in onwennige situaties. Als u begrijpt hoe uw (toekomstige) handelspartners omgaan met hiërarchie en autoriteit, wat hun aanpak is van taken en initiatieven, hoe ze omgaan met relaties … dan kunt u uw communicatie aanpassen en een vertrouwensrelatie aanknopen waarop u een lange-termijn commerciële samenwerking kunt ontwikkelen. In een notendop nog enkele interculturele tips: zich aanpassen in functie van de reactie van de personen, dubbelzinnigheid aanvaarden, respect tonen voor de andere cultuur, zich bewust zijn van zijn eigen culturele voorkeuren, omgaan met stereotypes, niet oordelen, verscheidene vormen van communicatie gebruiken en ten slotte: geduldig zijn. Meer informatie: J-P. Mergen – Kamer van Koophandel van Brussel – Tel.: 02 210 01 77 – e-mail: jpm@beci.be– www.brusselsnetwork.be ● © Thinsktock

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication