20

THINK TANK De filosoof Frédéric Worms zei dat je de kritiekinstellingen moet versterken. Christophe Van Gheluwe (Cumuleo) Controle op de vaardigheden De rekrutering in het openbaar ambt levert al evenveel problemen op als de cumulatie van mandaten. Marc Toledo (Trop is te veel) trekt dus ten strijde voor een betere controle op de bekwaamheden. Hij pleit voor het systematische gebruik van procedures die “transparant, objectief en onpartijdig zijn (profiel van de functie, openbare oproep tot kandidaatstelling, evaluatiestramien, onafhankelijke jury) voor alle rekruteringen en aanwervingen in het openbaar ambt (ook lokaal) en in de organen van openbaar nut.” “De selectie die de aanwerving voorafgaat, de benoeming en de bevordering van ambtenaren in openbare besturen moeten steeds strenge criteria inroepen inzake kwalificatie en beroepsbekwaamheden”, verklaart hij met klem. “Er bestaat een nood aan onafhankelijke jury’s, samengesteld uit universiteitsprobeeld) en de toegang tot de voornaamste mandaten laten afhangen van het bezit van dit certificaat. En voor directiefuncties is het evident dat bekwaamheid de voorrang krijgt!” “De samenleving en de democratie zijn geen ondernemingen!”, werpt Eric Corijn tegen. “De mensen verkiezen wie ze willen. Maar ik ben het wel eens met deze aanpak voor alle niet verkozene functies in een openbaar bestuur of een gelijkaardige instelling. Ik ben trouwens voorstander van dezelfde regels in de privésector, zeker in familiebedrijven.” Kabinetten en administraties De relatie tussen kabinetten en besturen is duidelijk een ander heikel punt. Deze relatie moet volledig worden herzien, aldus prof. Eraly: “De kabinetten verzwakken de administratie, die met demotivatie en bureaucratie reageert.” Hij waarschuwt echter voor simplistische oplossingen: “Deze situatie zal niet verbeteren met een inkrimping of een afschaffing van de kabinetten. Wij hebben transparante, objectieve en onpartijdige procedures nodig voor alle rekruteringen en aanwervingen in het openbaar ambt. Marc Toledo (Trop is te veel) fessoren en hoge ambtenaren. In geen geval mag de overheid onder toezicht wordt geplaatst, maar er is controle nodig door het Rekenhof en de Commissie voor Deontologie.” “Alle bestuurdersmandaten vereisen niet hetzelfde niveau van bekwaamheid”, zegt Alain Eraly (Solvay Brussels School). “We zouden een certificaat kunnen creëren, gekoppeld aan een niet al te lange opleiding (een zestal dagen bijvoor18 BECI - Brussel metropool - december 2017 De strijd moet zich eerst toespitsen op de bureaucratie in de openbare besturen, met responsabilisering, opleidingen, sancties enz.” Christophe Van Gheluwe (Cumuleo) focust op een beperking van de kabinetten: “Het model van een kernkabinet (vier of vijf mensen rond de minister) met uitbesteding van taken aan het bestuur, vind ik persoonlijk veel efficiënter dan de overvolle kabinetten die we nu kennen en die voor heel wat problemen zorgen (detachering, politisering van de administratie, benoemingen enz.). De Copernicus-hervorming beoogde dit, maar werd gedwarsboomd …” Eric Corijn (VUB) vindt dat dit gebrekkige evenwicht tussen kabinetten en administratie “deel uitmaakt van de Belgische partijpolitisering, waardoor een flink deel van de beslissingen van politieke afspraken en schikkingen afhangt. Veranderingen zullen pas optreden als enerzijds electorale verschuivingen uitmonden op een nieuwe politieke samenstelling, en anderzijds wanneer nieuwe politieke vormen ontstaan.” Eenvoudiger structuren Het debat kaartte ook de hervorming en vereenvoudiging van de Brusselse structuren aan: de Brusselse overheid bestaat uit een Gewest, twee Gemeenschappen 19 gemeenten en hun OCMW’s, zes politiezones en 700 overheidsinstellingen van allerlei aard. “Een genetisch probleem van dit verwrongen stedelijk gewest, dat niet meer is dan een overblijfsel van de onderhandelingen tussen twee ontluikende Staten”, vat Eric Corijn samen. Alain Eraly vindt dat “we de moed moeten opbrengen om de toekenning van de bevoegdheden te herzien en rationeel uit te maken wat centraal of decentraal moet zijn, © Reporters © Reporters

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication