TOPIC Ondernemingen die in het buitenland scoren INTERNATIONALE HANDEL Solvay, Leonidas, Agfa, Spa, Besix, Sabca … Al deze Belgische merken zijn in hun domein wereldberoemd. Maar daarnaast zijn er ook talrijke kleinere ondernemingen en familiebedrijven die bijdragen tot de internationale faam van de Belgische producten en diensten. Dit jaar exporteerde België voor meer dan 180 miljoen euro1 tijdens het eerste kwartaal. Wie zijn die bedrijven die internationaal scoren? Drie portretten. Gaëlle Hoogsteyn Transautomobile, specialist in de export van wagens. Transautomobile: wagens naar alle uithoeken van de wereld De in 1973 opgerichte Transautomobile specialiseerde zich oorspronkelijk in de verkoop van tweedehands wagens op de Belgische markt. Stichter Roger Engels begon echter al gauw te exporteren: “Naar aanleiding van de oorlog in 1975 zijn talrijke Libanezen zich in België komen vestigen. Ze hebben er snel de export van tweedehands wagens vanuit België ingepalmd”, vertelt hij. Om dit probleem te omzeilen en de vraag van sommige klanten tegemoet te komen, ontwikkelde Roger Engels dan de export van nieuwe wagens, voornamelijk naar Libanon en Afrika. Doorheen de jaren breidde Transautomobile zijn aanbod aanzienlijk uit. Vandaag verkoopt het bedrijf niet alleen alle types van nieuwe en tweedehands wagens, maar ook speciale voertuigen (ziekenwagens, vrachtwagens, kranen, trailers, tractors …), landbouwmaterieel, generatoraggregaten en waterzuiveringstoestellen. De onderneming verkoopt bovendien wisselstukken voor deze voertuigen en staat in voor de logistiek om de goederen te verschepen. “Het is een ongewoon en veelzijdig be26 BECI - Brussel metropool - november 2017 roep waar alles steeds in vraag moet worden gesteld. Het vereist ook veel luistervaardigheid om de behoeften van de klanten te begrijpen en in te willigen”, vertelt Roger Engels. Transautomobile stelt als familiebedrijf een vijftiental mensen tewerk. De KMO is voornamelijk in opkomende landen actief. Ze ondergaat daarom de valutaschommelingen en de soms weinig stabiele politieke en economische situaties in de afzetmarkten. “Om deze redenen en om de risico’s zoveel mogelijk te beperken, werken wij momenteel in meer dan 100 landen overal ter wereld”, aldus de stichter. “Wij bevoorraden klanten in de ganse wereld in functie van de behoeften en de kansen die we tegenkomen.” Roger Engels heeft vandaag het roer overgelaten aan zijn zoon Alexandre, maar blijft bestuurder. Hij kijkt de toekomst met vertrouwen tegemoet: “Dankzij ons goed gevuld adressenboekje, onze deskundigheid en onze soepelheid ben ik ervan overtuigd dat onze onderneming altijd een rol zal vervullen en kansen zal kunnen grijpen op bepaalde markten of bij de klanten.” Distri-Brands: de codes doorbreken voor een unieke positionering Lionel Wajs en Nicolas Boreque richtten in 2010 Distri-Brands op. Het bedrijf specialiseert zich in de creatie en distributie van mode-accessoires onder licentie. De firma focust bovendien op schrijfbenodigdheden en luxe-papierwaren. Ze werkt samen met merken als Hugo Boss, Cerruti 1881, Nina Ricci e.a. “Onze taak bestaat erin nieuwe productgamma’s te ontwerpen, te ontwikkelen, te produceren en te verdelen voor de merken die onze partners zijn”, vertelt Lionel Wajs. “Het is een bijzonder traditiegebonden markt waarvan we de codes doorbreken met een aanbod van uitgesproken designproducten. Deze unieke positionering laat ons toe om snel op deze markt te groeien”, aldus Nicolas Boreque. Bij de oprichting was Distri-Brands voornamelijk in Frankrijk en in de Benelux actief. “Op die manier konden wij onze processen uittesten en bijsturen.” Mettertijd is Distri-Brands geleidelijk gaan uitbreiden naar andere Europese landen, gevolgd door Japan, Australië, de Verenigde Staten, Indonesië enz. Het in 2015 gesloten partnerschap met Roger Engels (Transautomobile) 1. Gegevens uit het verslag van de Kamer van Buitenlandse Handel D.R. D.R.
29 Online Touch Home