TOPIC INTERNATIONALE HANDEL Club Export: “samen meer kansen op succes” Op 12 september lanceerde Beci zijn Club Export in aanwezigheid van een 50-tal vertegenwoordigers van Brusselse ondernemingen. De Club beoogt de uitwisseling van goede praktijken. D e Brusselse Staatssecretaris voor Buitenlandse Handel Cécile Jodogne opende deze eerste Club Export, met de steun van Brussel Invest & Export. “Hier kunnen Brusselse exporteurs elkaar ontmoeten om informatie en ervaring uit te wisselen over buitenlandse markten en onderwerpen die in verband staan met export. Dit platform vult de door het Gewest aan ondernemingen aangeboden diensten perfect aan”, oordeelde ze. De nieuwe versie van de financiële steunmaatregelen voor export vormde meteen het eerste thema dat de Club Export aankaartte. De maandelijkse ontmoetingen richten zich tot Brusselse exporteurs en tot alle ondernemingen van het Gewest die internationale activiteiten overwegen. Tijdens deze sessies wordt deskundigheid gedeeld evenals een aantal tips & tricks om een aantal valkuilen te vermijden. “Ondernemingen die van plan zijn om de zogenaamde grote exportmarkten te benaderen, hebben behoefte aan informatie, advies en begeleiding om het hoofd te bieden aan de uitdagingen waarmee ze in elk geval worden geconfronteerd. Ze hebben dus nood aan betrouwbare contacten ter plaatse, een goede kennis van de reglementeringen enz.”, verklaart Anne Georges, Senior Manager International bij Beci. “Ze kunnen dat ook op hun eentje proberen, maar samen maken ze een betere kans op succes.” Een deskundige met uitgebreid theoretisch inzicht aangevuld met een degelijke praktijkervaring zal elke sessie aanvangen met een voordracht. Daarop volgt een tijd voor gedachtewisseling. De formule zal gevolgen hebben voor het aanbod van Beci. “De conclusies van de Club Export zullen ons inspireren voor verdere initiatieven. Zo bijvoorbeeld een missie of een diepgaander seminar”, zegt mevrouw Georges. Thema’s op maat De onderwerpen zullen afhangen van de suggesties van de ondernemingen zelf. Ze kunnen betrekking hebben op specifieke markten of technieken. In dit stadium vragen de exporteurs al toelichtingen over vervoer onder douanetoezicht, contracten, incoterms, grondstoffen, marktstudies, distributienetwerken en bijvoorbeeld ook culturele verschillen of HR dochtermaatschappijen in het buitenland. De markten die de meeste belangstelling genieten zijn Noord-Amerika (VS en Canada), maar er zijn ook sessies gevraagd over de handel in de Europese Unie, met het Verenigd Koninkrijk, of nog met Afrika, Japan en Zuid Amerika. Er zijn verschillen tussen de eerder specifieke behoeften van grotere KMO’s en de verwachtingen van kleinere struc24 BECI - Brussel metropool - november 2017 Ophélie Delarouzée turen, die minder voorbereid zijn op grootschalige handel. De laureaten van Brussels Best Exporters 2017 getuigden hiervan tijdens de eerste Club Export: Caroline De Vos, oprichtster van SatADSL, een onderneming die in Afrika internet per satelliet installeert, en Frédéric Du Jardin, COO van ERTMS Solutions, een KMO die zich toespitst op software en elektronische producten voor spoorbewegwijzering, onderstreepten allebei het belang van een verbeterde efficiëntie in allerlei domeinen en de noodzaak aan een grote aanpasbaarheid aan de lokale markten. De afdeling belast met exportformaliteiten bij Beci blijft een bevoorrechte partner in de begeleiding van kleine ondernemingen. Dankzij haar grote deskundigheid en uitgebreid netwerk van partners, kan deze afdeling de meest complexe vragen beantwoorden. Anne Georges stelt vast dat amper 13% van de Europese KMO’s buiten de EU actief zijn: “Dit is spijtig, want het aandeel van de EU in de wereldeconomie blijft achteruitgaan en 90% van de groei wereldwijd zal zich in de komende jaren buiten de EU afspelen.” Voor de Belgische ondernemingen is ze echter optimistisch: “We zijn een klein land dat altijd heeft moeten knokken om zich te onderscheiden van de Franse markt of om, dankzij de geleverde kwaliteit, te bewijzen dat het een plaats verdient in de internationale economie. Dankzij de aanwezigheid van de Europese instellingen zijn we bekend. Bovendien scoren de Belgen vrij goed tijdens economische missies, want mensen werken meestal graag met ons.” ● © Reporters
27 Online Touch Home