THINK TANK EEN GESPREK Marc Decorte, voorzitter van Beci: “Het business-ecosysteem is de toekomst” Op 18 oktober stelde de Algemene Vergadering Marc Decorte aan als zijn nieuwe Voorzitter. Hij volgt dus Thierry Willemarck op. De nieuwe voorzitter, die ook CEO van Shell Belgium & Luxembourg is, ziet de toekomst van het Brusselse ondernemerschap en van zijn Kamer van Koophandel met veel vertrouwen tegemoet. Emmanuel Robert M arc Decorte is “nen echte Brusseleir” (hij leefde in Anderlecht, Evere en Woluwe), maar beschouwt zichzelf eerder als een wereldburger: “Omwille van mijn carrière leefde ik 12 jaar in het buitenland, eerst in Londen en daarna in Boedapest, en heb ik de ganse wereld rondgereisd. Dit gaf mij een bredere kijk op zaken. Ik weet vandaag dat openheid naar de wereld een vorm van verrijking is, zowel op menselijk als op zakelijk vlak. Van andere mensen valt er altijd iets te leren.” Eerst en vooral een ondernemer In feite begon Marc Decorte zijn loopbaan in de familiezaak: “Mijn ouders hadden een bedrijfje in de voedingssector, in Anderlecht. Wat later hielden ze zich bezig met residentieel vastgoed, nog steeds op de Brusselse markt. Ik was dus heel vroeg in contact met de dagelijkse werkelijkheid van een KMO.” Met zijn ingenieursdiploma op zak (hij studeerde aan de UCL en specialiseerde in telecommunicatie), werd Marc Decorte aangeworven door de Antwerpse Moorkens groep, die voornamelijk wagens invoert. Twee jaar later stapte hij over naar de Shell groep, waar hij nog steeds werkzaam is en meerdere functies heeft beoefend, soms simultaan: de ene lokaal, de andere op Europees niveau of wereldwijd. De leidraad was steeds zijn passie voor technologie en zaken. In zijn meest recente functies was Marc belast met de ontwikkeling en de consolidatie van de retail business van de Shell groep in Oost-Europa, Rusland inbegrepen. Wanneer hij in 2006 naar België terugkeerde, nam hij de leiding van het team dat tankkaarten en loyaliteitsprogramma’s wereldwijd beheerde. Van 2011 tot eind 2016 richtte Marc een nieuw team op voor de digitale conversie van alle activiteiten van de Shell groep in de ganse wereld. “Tegelijk zet ik me sinds een aantal jaren in voor de begeleiding van starters die digitale technologieën gebruiken om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen”, vertelt hij. “Ik doe aan coaching en bied strategische hulp bij hun benadering van de markt. Ik steun ze in hun organisatie, het groeiproces en het beheer ervan, eventueel in combinatie met een niet-uitvoerende functie in hun raad van bestuur.” Ruimere uitzichten “Ik beschouw de Belgische en ook de Brusselse verankering als zeer belangrijk”, stelt Marc Decorte. “Dit betekent in geen geval in zichzelf gekeerd zijn. Ik heb in mijn loopbaan een grote verscheidenheid aan steden en economieën leren kennen. Brussel heeft zijn eigen troeven en slaagde er in het verleden in om de Europese instellingen en de NAVO naar hier te lokken. Daar mogen we trots op zijn. Om zijn potentieel volledig te benutten, moet Brussel zich echter constant vernieuwen en ook ver buiten de grenzen uitstralen. Op die manier vind je groeikansen.” Voorbeelden van goede praktijken? “Kijk even rond. We zouden onder andere kunnen stellen dat de Belgen te weinig assertief zijn. In het buitenland worden wij gewaardeerd als pragmatische mensen met aanleg voor compromissen – en dat is een groot pluspunt – maar misschien zijn we bescheiden. Als we onszelf moeten verkopen, gedragen we ons nogal terughoudend, in tegenstelling tot Amerikanen of Nederlanders, die welbespraaktheid en commerciële vaardigheden heel vroeg integreren in de opvoeding. Het zit hen in de genen. Wij moeten daar nog een inspanning leveren.” BECI - Brussel metropool - november 2017 13 © Reporters
16 Online Touch Home