52

TOPIC Het kanaal als ruggengraat van de stad “Brussel biedt als kanaalhaven een ruime verscheidenheid aan diensten en een flink groeipotentieel.” Het kanaal speelt namelijk een belangrijke rol in het mobiliteitsbeleid. Uit de cijfers van 2016 blijkt dat de waterweg de doorgang van 600.000 vrachtwagens in de Brusselse agglomeratie heeft vermeden. Hiermee werd ook 95.000 ton CO2 uitgespaard. uitstoot Het informatiecentrum Maasvlakte 2, in Rotterdam: een van de voorbeelden die de studie vermeldt. Het kanaal bewijst aanzienlijke diensten o.a. voor de aanvoer van bouwmateriaal en het transport van afval, zonder een beroep te doen op vrachtwagens. “En de aanwezigheid van een industriezone langs het kanaal zorgt voor het behoud, in het Brusselse Gewest, van een hele reeks financiële inkomsten die voortvloeien uit de creatie van toegevoegde waarde. Zonder de haven zou dit alles naar andere streken in België vertrekken.” Ten slotte legt Michel De Bièvre de klemtoon op de toekomst: “De haven biedt een flink potentieel aan internationale ontwikkeling.” ● De BHG wenst een evenwichtige ontplooiing van de stad Doorheen het De Brusselse Havengemeenschap (BHG) verenigt als privé vzw niet alleen de ondernemingen die in het havengebied zijn gevestigd maar ook andere instellingen en organen die bij de economische activiteit rond het kanaal zijn betrokken. Met haar 150 leden is de BHG de gesprekspartner bij uitstek van de gewestelijke overheden in het raam van een havengebied dat een ingrijpende ontwikkeling en grondige veranderingen doorstaat. In de maand juni werd het 60-jarige bestaan van de vereniging plechtig gevierd. Ze ontstond namelijk in 1957 op initiatief van de Kamer van Koophandel van Brussel en andere partners1 . Oorspronkelijk had zij tot taak de troeven van het havengebied te promoten. Haar opdrachten zijn met de tijd flink gediversifieerd. Tijdens de afgelopen jaren is het aantal leden van de BHG verdubbeld. Ze vertonen bovendien een grotere diversiteit. Ook de activiteit is aanzienlijk toegenomen. De gemeenschap zorgt niet alleen voor de opvolging van de problemen waar de leden dagelijks mee kampen: ze zet zich voortaan ook in voor de snelle evolutie van het kanaalgebied, dankzij een (pro)actieve deelname aan de ontwikkeling van een gewestelijke visie. 50 BECI - Brussel metropool - september 2017 jaar organiseert de BHG een aantal evenementen, waaronder thematische commissies, netwerking (o.a. de befaamde Barolo), studiereizen enz. In 2015 ontstond bovendien een specifieke commissie voor het Kanaalplan, met de bedoeling bedrijven te informeren en een constructieve dialoog aan te knopen met de overheid. Michel De Bièvre. Door de demografische groei, de uitdagingen van de mobiliteit en de druk van vastgoedprojectontwikkelaars bevindt het havengebied zich in een vrij ongemakkelijke situatie. Om de economische activiteit te vrijwaren, werd echter niet gekozen voor delokalisering of inkrimping, maar voor een gedreven samenwerking met de gewestelijke spelers (de regering, de Maatschappij voor Stedelijke Inrichting, de Bouwmeester …). De haven wil zelf bijdragen tot de overgang naar een zekere verstedelijking van de zone. Precies daarom lanceerde de BHG de studie rond het Port Center project. Dankzij dynamisch overleg met de overheid en de Haven van Brussel zal het Port Center prachtig kunnen getuigen van de integratie van de havenactiviteiten in het stedelijk weefsel en van de relatie die een stad en haar haven tot stand kunnen brengen. Als stichtend lid en structurele partner van de BHG juicht BECI deze aanpak toe. Voor meer informatie over de activiteit van de BHG of over de ontwikkeling van het kanaalgebied contacteert u Lise Nakhlé : lna@beci.be. 1. De Syndicale Kamer van Vervoer (nu Beltop), de Vereniging van de Havengebruikers en de N.V. der Brusselse Vaart- en Haveninrichtingen (waarvan de Haven van Brussel de bevoegdheden heeft overgenomen). © hallz

53 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication