53

Havenlogistiek ten voordele van de mobiliteit De bevoorrading van Brussel met voedingswaren, olieproducten, bouwmaterialen en metaalproducten verloopt grotendeels via de haven. Zo wordt de mobiliteit in Brussel verbeterd en rijden er dagelijks ca. 2 000 vrachtwagens minder over de weg. De Haven van Brussel wil nieuwe trafieksoorten ontwikkelen en de modal shift naar de wateren spoorweg bevorderen. Daarmee tracht ze alle problemen die het klassieke wegtransport veroorzaakt, te bestrijden (geluidshinder, beschadigde wegen, ongevallen, files, vervuiling, enz.). Concreet ontwikkelt de Haven een netwerk van overslagplatformen langs het kanaal om stadsdistributie via de waterweg te organiseren en goederen zo dicht mogelijk te laten leveren bij de eindgebruiker. Zo worden de kosten van ‘de laatste kilometer’ verlaagd. Op de platformen zullen zowel consumptiegoederen als bouwmaterialen behandeld worden. De Haven is al betrokken bij stedelijke distributie, maar zal dat nog meer zijn van zodra het platformnetwerk operationeel is. Het project kadert in het ‘Strategisch plan voor het goederenvervoer’ van het Gewest. Bijvoorbeeld, onlangs werden in het Urban Transfer Center van het Biestebroekdok in Anderlecht 223 palletten gelost met 310 ton betonblokken. Het transport was bedoeld voor de bouwwerf Nautilus, een groot vastgoedproject tussen het kanaal en de Industrielaan. Een mooi voorbeeld van de steeds creatievere en innovatievere logistieke mogelijkheden die de Haven van Brussel te bieden heeft voor bouwprojecten. Dat alles om het welzijn in de stad te verhogen. Kortom, de Haven wordt een steeds slimmer logistiek centrum dat de mobiliteit ten goede komt. Meer informatie: lvandenbroeck@port.brussels www.port.brussels

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication