51

Binnenkort een Port Center in Brussel? MOBILITEIT Op 30 juni 2017 tekenden de Haven van Brussel en de Brusselse Havengemeenschap in Le Havre het AIVP1 Handvest van de Opdrachten van een Port Center. De kans is dus groot dat Brussel binnen enkele jaren over een dergelijk Port Center beschikt. Uitleg krijgen we van Michel De Bièvre, de voorzitter van de Brusselse Havengemeenschap (BHG). Gaëlle Hoogsteyn Wat is een Port Center? “Een Port Center staat in voor de promotie en de bekendmaking van de havencultuur”, verklaart Michel De Bièvre. Het zorgt ervoor dat het al dan niet ingewijde publiek een beter inzicht krijgt in de hedendaagse activiteiten van een haven. Het legt ook de klemtoon op de sociaaleconomische rol en de impact op het milieu, via onderwerpen als de industriële activiteiten in de haven, het vervoer van goederen, de internationale handel, de integratie van de haven in de stad enz. “De haven is een economische long, waarvan de meerwaarde duidelijk wordt tijdens een bezoek ter plaatse”, stelt de voorzitter van de BHG. Het Port Center is dus bedoeld als een vormings- en informatietool. “Een toelichting over het nut van de haven vereist een aanpak die voor het algemeen publiek toegankelijk is.” De heer De Bièvre voegt eraan toe dat specifieke aandacht zal worden besteed aan scholieren en studenten, voor wie de haven eventueel toekomstuitzichten inhoudt. “Werkgelegenheid in de haven gaat nog steeds gebukt onder een slechte reputatie. Dankzij het Port Center hopen wij bij te dragen tot nieuwe roepingen, onder andere bij de jongeren en onder laaggeschoolde werkkrachten die in Brussel zeer gevraagd zijn.” De ontwikkeling van een Port Center in samenspraak met alle spelers die instaan voor erfgoed, cultuur en toerisme is ook een manier om de aantrekkelijkheid van de haven en het aantal bezoekers te verhogen. “Verder is het de bedoeling om reeds bestaande initiatieven te combineren. Ik denk aan tochten op het kanaal of Brussel Bad.” Het Brussels project Michel De Bièvre rechtvaardigt het project door de nood om meer bekendheid te geven aan de economische en industriële activiteiten rond het kanaal, zeker nu die onder 1. Association Internationale des Villes Portuaires BECI - Brussel metropool - september 2017 49 druk komen te staan van de vastgoedsector. “Wij moedigen de dialoog tussen haven en burgers sterk aan. Deze communicatie is van vitaal belang om de aantrekkelijkheid en de competitiviteit van een moderne haven te garanderen.” De AIVP heeft hierover een studie verricht en de BHG onderzoekt momenteel de haalbaarheid van een Port Center in Brussel. “De ondernemingen die wij tijdens de enquête hebben benaderd, spreken zich over dit project zeer positief uit.” De BHG is vandaag op zoek naar regionale partners en mogelijke sites. Michel de Bièvre weet dat het succes van het Port Center in ruime mate zal afhangen van zijn vestigingsplaats: “Wij wensen dat het Port Center vlak naast het kanaal zou worden opgericht om het ook per schip toegankelijk te maken. Verder moet de ligging voldoende centraal zijn om het publiek (o.a. toeristen) ook toe te laten dit bezoek met andere activiteiten te combineren.” Wat de ondernemingen ervan denken Georgy Eggermont, Director Marketing & Applied Technology – Heidelberg Cement Benelux: “Brussel zou zich moeten profileren als een stad die op een efficiënte manier haar industrie en economische activiteit in het stedelijk weefsel integreert. Dit kan alleen als het stadscentrum ook via de waterweg bereikbaar is en als een industriële en economische activiteit langs het kanaal in stand wordt gehouden. In het Port Center zijn alle stakeholders van het concept vertegenwoordigd. Dit zijn de industrie, de haven en de overheden, maar ook de inwoners, de gemeenschap en het onderwijs. Deze stedelijke integratie zal slechts vruchten afwerpen als ze rekening houdt met de eigenheden van elke speler. Talrijke steden hebben het leven van hun haven uitbesteed. Deze vergissing wil Brussel niet begaan. En met het Port Center kan de stad zich op dit vlak onderscheiden.” © CS Photos

52 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication