De lancering van deze projecten is grotendeels te danken aan de bevestiging, door het Brusselse Gewest, dat de Vroegmarkt tot 2042 op de huidige site mag blijven. “Sinds deze beslissing offi cieel is, hebben bepaalde handelaars zwaar geïnvesteerd in de verbetering van hun verkoopoppervlakte. Hun investeringen combineren met de onze, om een positieve spiraal te creëren”, weet Michel Barnstijn. De nieuwe voorzieningen zouden tegen eind 2018 klaar moeten zijn. …Meer synergieën met de handelaars en de bezoekers Het succes van de Brusselse Vroegmarkt is onder andere te danken aan een systematische aanpassing aan de verwachtingen van handelaars en beroepsmensen. “Meer dan ooit willen we de toegevoegde waarde van onze producten beklemtonen”, verklaart Laurent Nys. De Vroegmarkt biedt diverse producten via korte en directe toeleveringsketens. De verkopers weten waar de aangekochte producten vandaan komen – en voor de eindconsument is dit steeds belangrijker. “Wij wensen dat de wederverkopers er trots op zouden zijn dat ze hun producten hier kopen.” De markt werkt ook nauw samen met de HORECA federatie. Het is de bedoeling dat restaurateurs hier zelf hun inkopen kunnen komen doen. Daarom gaat de markt nu een uur vroeger open. Op die manier kunnen restaurateurs meteen na de sluiting van het restaurant naar de markt stappen. Een andere nieuwigheid is de inrichting van een koelzone waar de Brusselse fruit- en groentehandelaars de op de markt aangekochte producten kunnen opslaan voordat ze naar de verschillende verkooppunten vertrekken. “Wij doen het uiterste om de aankoopprocessen op onze markt te optimaliseren”, aldus nog Laurent Nys. …Een voorbeeldig beheer van de sociale, maatschappelijke en milieu-aspecten Als belangrijke economische speler tracht de Vroegmarkt ook op alle niveaus bij te dragen tot de ontwikkeling van de Stad. De markt is een belangrijke bron van tewerkstelling: 800 werknemers (en zelfs 1.000, met het Europees Centrum voor Fruit en Groenten erbij gerekend). Het gaat hier meestal om laag- of niet-gekwalifi ceerde profi elen, een sector van de arbeidsmarkt die in Brussel veel werkzoekenden kent. Rekening houdend met de toekomstige ontwikkelingen, wordt een toename van 15 tot 20% van de aangeboden banen overwogen. Mabru gaat ook voor recycling, onder andere papier en paletten. De markt wil zijn ecologische verantwoordelijkheid opnemen. Bovendien gaat ze de strijd aan tegen de verspilling van voeding, met het nieuwe DREAM project (Distributie en Recuperatie van Etenswaren van Mabru), samen met de OCMW van Brussel. Zo wordt dagelijks tussen 700 en 1000 kg voeding teruggewonnen die niet meer kan worden verkocht, maar nog eetbaar is. “Verspilling bestrijden helpt de armoede in Brussel in te dijken. In Brussel Laurent Nys (links) en Michel Barnstijn, respectievelijk directeur en voorzitter van Mabru. werd trouwens benoemd tot de raad van bestuur van de World Union of Wholesale Markets. “Wij willen aantonen dat België als klein land ook internationaal vertegenwoordigd is”, stelt hij. De Brusselse Vroegmarkt is bovendien lid geworden van de Federatie van de Groothandelsmarkten van Frankrijk. Op de kaart van de Franse markten pronkt nu ook de Brusselse Vroegmarkt. En tot slot “Om een vooraanstaande speler te blijven en stand te houden tegen de reuzen van agrovoeding en distributie moeten we steeds aan de spits van de technologie staan. De komende 20 jaar werken wij aan de modernisering van de site, het behoud van de beste positionering van onze activiteit en een diepgaand denkproces over de beste manier om de markt van morgen op te vatten en te organiseren. De kennis van zaken van de handelaars op Mabru en de steun die ze van ons krijgen zijn de bouwstenen van ons succes en van het behoud van een prachtige instelling: de Brusselse Vroegmarkt”, besluit Michel Barnstijn. Mabru • Werkhuizenkaai 22-23, 1000 Brussel • +32 2 215 51 69 • mabru@mabru.be • www.mabru.be leeft een familie op vier onder de armoedegrens. Opkomen tegen verspilling is dus een van onze basiswaarden”, stelt Michel Barnstijn. …Een internationale uitstraling De Vroegmarkt moet zich competitief opstellen ten opzichte van andere internationale markten en gunt zich de nodige middelen hiertoe. Tijdens de afgelopen jaren werd de winst van de markt gebruikt om de site te verfraaien en te promoten, om themagerichte opendeurdagen te organiseren (de volgende focust op Portugal) en om zich nationaal en internationaal beter te positioneren. “Op die manier hopen wij onze uitstraling richting Frankrijk, Duitsland en Nederland te versterken”, vertelt Michel Barnstijn. Laurent Nys
42 Online Touch Home