TOPIC MOBILITEIT Good Move, om het tempo in Brussel op te voeren Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft alle belang bij een vlot verkeer van mensen en goederen. Daarom beslisten de economische spelers zich bijzonder actief in te zetten voor een ontwerp van nieuw Gewestelijk Mobiliteitsplan (GMP). Uiteraard met de bedoeling om de bestaande inspanningen verder te zetten en de tekortkomingen van Iris 1 en 2 snel weg te werken. Johan Debière B urgers, economische spelers, politici of vertegenwoordigers van de verenigingssector … Iedereen weet dat het verkeer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest altijd voor moeilijkheden heeft gezorgd. Wanneer minister van mobiliteit Pascal Smet dus liet weten dat hij een nieuw Gewestelijk Mobiliteitsplan (GMP) wilde ontwikkelen en er alle stakeholders bij betrekken, juichte de bedrijfswereld het initiatief toe. “De mobiliteit is waarschijnlijk het vraagstuk waar de meeste spelers bij betrokken zijn. Sommigen zijn dag en nacht in Brussel aanwezig (de inwoners en ondernemingen), anderen dagelijks (de pendelaars), regelmatig (leveranciers van goederen) of slechts nu en dan. Voor uiterst complexe vraagstukken als de mobiliteit doen wij graag een beroep op de collectieve intelligentie. Dit geldt voor het jongste initiatief van minister Smet”, stelt Beci mobiliteitsadviseur Ischa Lambrechts. Toch bestaat er geen twijfel over de effectieve uitvoering van het plan, op termijn1 . Verkennende fase Een eerste stap van de GMP-werf – het zogenaamde Good Move project – was een verkennende ‘pre-voorbereiding’. Ongeveer 240 vertegenwoordigers van het Gewest, verenigingen en bedrijvenfederaties mochten hun mening uiten over de beste manier om dit nieuwe plan succesvol te maken. Dit gebeurde tijdens workshops bij Brussel Mobiliteit, met de gemeenten, met de Gewestelijke Mobiliteitscommissie, met de MIVB enz. In dit verband nam Beci, samen met andere economische spelers, deel aan een specifieke workshop die 21Solutions vanaf december 2016 organiseerde, in samenwerking met een consortium bestaande uit Espaces Mobilités, Transitec, Timenco en Sennse. “Naast Beci, waren er ook vertegenwoordigers aanwezig van Interparking, Touring, Taxistop en Cambio’, vertelt Marcel Van Meesche, directeur-generaal van 21Solutions. Hiervan werd een bondig verslag gemaakt, dat echter meerdere hoofdstukken bevat. “In de verscheidene workshops moedigden we de deelnemers aan om positieve projecten voor de Brusselse mobiliteit aan te kaarten (be positive). We vroegen hen de elementen te identificeren die duidelijk het verschil met andere plannen aantonen (be useful). Ten slotte moesten ze de voorwaarden bepalen om dit als een goed plan te beschouwen (to be done)”, licht hij toe. 40 BECI - Brussel metropool - september 2017 De door Beci georganiseerde workshop van de verkennende fase. De ontwikkelingsfase Na de voorbereiding brak de tijd aan voor de ontwikkelingsfase, waar de deelnemers alle aspecten integreerden die onder andere tijdens het forum van 20 april werden aangekaart. Een tiental ontmoetingen vond plaats tot eind juni, waaronder vijf thematische workshops en vier workshops voor de vier geografische sectoren van het Brusselse Gewest: N-W, N-O, Z-W en Z-O. Zeer concrete vragen vulden de diagnose aan: Is de openbare ruimte in Brussel gemakkelijk toegankelijk voor voetgangers? Waarom zijn er zoveel vrachtwagens in en rond de stad? Enzovoort. “Alle vergaarde elementen werden verdeeld over zes focuspunten: ‘Good Neighbourhood’ voor rustiger wijken, ‘Good Choice’ voor de beste mobiliteitskeuzes, ‘Good Service’, ‘Good Network’, ‘Good Partner’ en ‘Good Knowledge’ », aldus nog Marcel Van Meesche. De verantwoordelijke voor de voorbereiding van het GMP binnen de strategische directie van Brussel Mobiliteit is bijzonder opgetogen met het geleverde werk: “Vergeleken met de vroegere pogingen, die met categorieën werkten, pakken we nu de zaken op een totaal open en transverse manier aan. Zo bijvoorbeeld met de ontwikkeling van verplaatsingsstrategieën voor de fiets, die rekening houden met projecten uitgedacht voor het openbaar vervoer, de leveringen enz.”, vertelt Joëlle Vandevoorde. De modale strategieën lopen elkaar niet meer voor de voeten, maar vullen elkaar aan en ontwikkelen zich in overleg met elkaar, voor een beter beheer en gebruik van de openbare ruimte (dankzij Good Service, bijvoorbeeld). 1. Zie http://www.beci.be/nl/press_corner/hotnews/persberichten_van_beci/genericList-3/; “Gewestelijk Mobiliteitsplan: goodmove.brussels is een gemiste kans” © Marcel van Meesche
43 Online Touch Home