40

De Brusselse Vroegmarkt op weg naar… Veertien hectaren verkoopoppervlakte, 137 handelaars en minstens 22 000 bezoekers per maand: de voor de Stad Brussel door Mabru vzw beheerde Vroegmarkt hoort duidelijk bij de grotere economische spelers van de hoofdstad. Het jaarverslag 2016 is nu vers van de pers beschikbaar. Een overzichtje van de kenmerkende elementen van dit jaar en de toekomstprojecten. Gaëlle Hoogsteyn …Een modernere site “Toen wij in 2015 aan het hoofd van deze structuur kwamen te staan, functioneerde die vlotjes”, herinnert zich Mabru directeur Laurent Nys. “Toch waren wij van plan de markt te herzien, de site te moderniseren en een nieuwe dynamiek op gang te brengen. Win-win, dus!” Dankzij een herverdeling van de ruimte konden bepaalde handelaars zich uitbreiden en kwam er andere ruimte vrij. “Op die manier trokken wij we nieuwe verkopers (en dus ook meer klanten) aan, en stegen onze inkomsten”, vertelt Michel Barnstijn, voorzitter van Mabru. In 2012 haalde de Vroegmarkt nog geen 3 miljoen € omzet. Drie jaar later was die met 30% gestegen. “We slaagden erin de machine weer op gang te krijgen”, verheugt zich Laurent Nys. Andere werkzaamheden zijn aan de gang. Zo bijvoorbeeld de plaatsing van panelen op de gevels van de hallen. Het is ook gepland laad- en loskaaien te bouwen, een laag asfalt te leggen, over te schakelen naar LED verlichting, zonnepanelen op de daken te plaatsen en een nieuwe hal te bouwen. “Heel wat ondernemingen wensen een verkoopoppervlakte te huren, maar helaas beschikken we niet meer over de nodige vrije ruimte. De bouw van een nieuwe hal van 1000 m² zou ons toelaten op de vraag in te gaan”, licht Laurent Nys toe.

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication