TOPIC Pascal Smet : naar een mobiliteitsshift MOBILITEIT & LOGISTIEK Het veelkoppig monster van de Brusselse mobiliteit moet je met verschillende wapens te lijf. De voorbije jaren ontvouwde de bevoegde Brusselse minister Pascal Smet dan ook vele plannen. Hoe ver staat het met de concretisering? Interview door Peter Van Dyck Uw regering keurde vorig jaar een plan goed voor de herstelling van de Brusselse tunnels. Tegelijk voorziet u na 2025 een onderzoek naar welke tunnels dicht kunnen. Waarom nu in tunnels investeren die binnen tien jaar misschien ophouden te bestaan? Ongeacht de bestemming op lange of middellange termijn, zijn vele tunnels dringend aan grondige renovatie toe. Wie oproept om de tunnels nu al te sluiten, had moeten investeren in alternatieven. Dat laatste doet ook deze regering: we investeren de komende 10 jaar 5,2 miljard euro in een nieuwe metrolijn, de verlenging van tramlijnen, nieuwe bussen... We zijn het enige Gewest dat niet bespaart op zijn openbaar vervoer. Verder zorgen we tijdens deze legislatuur voor 8.000 plaatsen op overstapparkings en 80 kilometer beveiligd fietspad. Tot slot stimuleren we autodelen en carpoolen. Eens die mobiliteitsshift ingezet is, kan een analyse uitmaken welke tunnels nog echt nodig zijn. In verband met het carpoolen: u stelde voor op de snelwegen naar Brussel een rijstrook voor te behouden voor wagens die meerdere personen vervoeren. Welke stappen wil u hier verder in zetten? Op het volgende overleg met mobiliteitsministers maak ik een concreet voorstel tot samenwerking. Volgens Febiac worden de files 40% korter als 10% van de mensen beslist om samen met de wagen naar Brussel te komen. De ‘carpool lanes’ zijn een goede oplossing. Hoe verloopt het overleg binnen het Executief Comité van de Ministers van Mobiliteit? Het ECMM zorgt voor een nieuwe dynamiek. Eindelijk overleggen de vier mobiliteitsministers op regelmatige basis. We stemmen vooral de violen gelijk over de grote beleidslijnen. Hoe ver staat het met de plannen voor de metrolijn 3, de nieuwe Noord-Zuidas? Metrolijn 3 tussen het Noordstation en Bordet bouwt zeven nieuwe metrostations. Beliris vraagt de vergunning aan voor het ontwerp, dat aantoont dat de integratie van de metrostations in het stadsweefsel mogelijk is. In het najaar 2017 volgt het openbaar onderzoek voor de aanpassing van het Gewestelijk Bestemmingsplan voor het traject Bordet-Albert. De constructie van de metrolijn zal ondergronds veel tijd in beslag nemen omwille van de techniciteit. De bovengrondse ruimte zal pas ten vroegste vanaf 2022 worden uitgevoerd. Dit geeft ons de tijd om de opmerkingen ter harte te nemen. Van het S-netwerk, het spooronderdeel van het Gewestelijk ExpresNet dat 30 stations bedient, blijken weinig mensen op de hoogte. Hoe kan de communicatie verbeteren? De communicatie, maar ook de zichtbaarheid en leesbaarheid in en rond de stations blijft een pijnpunt, maar is vooral een vraag voor mijn collega minister Bellot. Wat betreft het intra-Brussels gebruik van het S-netwerk, vandaag onbekend en dus onbemind, zullen we samen met collega Bellot een specifieke campagne opzetten. U had het daarnet over de overstapparkings. Het Plan voor Duurzame Ontwikkeling voorziet 25.000 transitparkeerplaatsen in de Brusselse regio en nog eens 25.000 errond. Zult u, voor de uitvoering, de regio’s over de streep kunnen trekken? Mijn regering engageerde zich om 8.000 Park+Ride plaatsen te realiseren binnen het BHG. Wat P+R parkings bij NMBS-stations buiten Brussel betreft, is er overleg met minister Bellot. Bij het Vlaams Gewest loopt een P+R studie voor de Brusselse rand, die rekening zal houden met onze plannen. Tot slot: vorig jaar stelde u de versmalling van de E40 ter hoogte van Reyers voor. Op uw idee om er een ‘stadsboulevard’ van te maken, kwam felle reactie. Wat antwoordt u? Sommigen schilderen het ten onrechte af als een belemmering van het inkomend verkeer. Geen enkele onafhankelijk verkeersspecialist voorspelt nochtans een verlies van capaciteit. Ook Ben Weyts bevestigde dat er geen negatieve impact is op de E40 langs Vlaamse zijde, omdat het verkeer richting Brussel sowieso over een beperkt aantal rijstroken gaat. De stroken die geschrapt worden, zijn dus niet nodig voor de doorstroming. Met het weghalen van de viaduct en de transformatie naar stadsboulevard zal de buurt heropleven en krijgt elke weggebruiker de plaats die hij verdient. Maar eerst moeten de Reyers tunnels gerenoveerd zijn. ● 30 BECI - Brussel metropool - september 2017 © Reporters
33 Online Touch Home