33

TOPIC François Bellot: pragmatisch en efficiënt MOBILITEIT & LOGISTIEK Je zou kunnen denken dat het aantal mobiliteitsproblemen in België evenredig is met het aantal verantwoordelijken dat ze moet oplossen. Dit geldt voornamelijk in Brussel, waar de samenwerking tussen gewestelijk en federaal soms door troebele wateren navigeerde. Sinds François Bellot aan boord kwam, vaart dit schip een totaal andere koers. Het S netwerk, bedoeld om het gebruik van de trein in en rond Brussel te bevorderen, is aan uitbreiding toe. Dat staat in verscheidene persberichten die u uitstuurt. Hoe ver staan we? Het aanbod verandert aanzienlijk. In 2015 werd het S aanbod gelanceerd met de opening van een nieuw station aan Thurn en Taxis. Het netwerk telt vandaag 12 lijnen waarvan de frequentie toeneemt. Verleden jaar werd de tunnel Schuman-Josaphat in gebruik genomen en openden wij de stations Mouterij in Elsene en Arcaden in Watermaal. Verder hebben wij de frequentie opgedreven op de assen Nijvel/ Eigenbrakel/luchthaven. Sinds december 2016 wordt het Brusselse hinterland in de week door 32 extra treinen bediend, en 40 tijdens het weekend. Naast de grote stations zullen meerdere van de 33 kleinere stations en haltes in Brussel worden gemoderniseerd. De specifieke communicatie rond dit netwerk is in voorbereiding, verneem ik van de NMBS. De spoorwegen bereiden een programma voor om 58 gemeenten te bezoeken met ten minste één station waar een S-lijn langs rijdt. In elk van deze gemeenten zullen ze burgemeester en schepen van de mobiliteit ontmoeten om een overzicht te geven van het S-aanbod, specifiek voor de betrokken gemeente. Een gelijkaardig initiatief is voorzien voor de mobiliteitsadviseurs van Brusselse ondernemingen. De werkzaamheden aan het GEN worden begin 2018 hervat. De federale regering reageerde positief op mijn voorstel en besliste een extra miljard vrij te maken om het GEN met vier sporen af te werken en zowel aanbod als netwerk uit te breiden. In Brussel staan drie grote spelers in voor de openbare mobiliteit, namelijk NMBS, MIVB en De Lijn. Zou een gemeenschappelijk denk- en overlegorgaan niet nuttig zijn? Nieuwe structuren uitdenken? De bestaande doen functioneren is efficiënter. Op strategisch en politiek vlak heb ik nieuw leven ingeblazen in het Executief Comité van de Ministers van Mobiliteit (ECMM), dat nu sinds iets meer dan een jaar regelmatig samenkomt. Het ECMM heeft al meerdere beslissingen genomen die de verschillende spelers van het openbaar vervoer direct aanbelangen. Het is voornamelijk de bedoeling een gemeenschappelijke visie te bepalen, de interoperabiliteit te bevorderen en de tarieven te integreren. Op operationeel niveau bestaan er al meerdere organen, die nu aan versterking toe zijn. In het raam van het GEN creëerde de overeenkomst van 2003 tussen Gewesten en federale Staat het GEN-stuurcomité, dat helaas heel weinig Interview door Didier Dekeyser is samengekomen. Ik heb persoonlijk iemand aangesteld om deze werkzaamheden te bespoedigen. Ik wacht nu op de andere ministers, die ook hun vertegenwoordigers moeten aanduiden … Zou het leven van de reizigers niet gemakkelijker zijn met een integratie van de verscheidene mobiliteitsaanbiedingen en een meer doelgerichte multimodale informatie? De grote verscheidenheid aan abonnementen en tarieven kan inderdaad psychologisch afremmend werken. De veralgemening van de Mobib kaart in gans het land als referentie voor het openbaar vervoer zal de intermodaliteit vergemakkelijken. Ik ben van plan het gebruik van deze kaart te promoten voor alle verplaatsingen met het openbaar vervoer. De kaart moet kunnen dienen voor de aankoop van een treinabonnement in combinatie met TEC, De Lijn of MIVB, maar ook voor de betaling van een parkeerplaats of de huur van een blue bike, Villo of Cambio voertuig. Nu al zijn meerdere abonnementen beschikbaar op de Mobib-kaart, die een gemeenschappelijke multimodale betaalmiddel moet worden op een persoonlijke informatiedrager (GSM, kredietkaart …). De integratie van alle bestaande aanbiedingen zal natuurlijk niet gemakkelijk zijn. Plant u andere acties? Vanzelfsprekend! Door een pragmatische aanpak van de mobiliteitsproblemen heb ik concrete maatregelen bepaald die op korte termijn de druk van het autoverkeer kunnen verlichten. Dit zijn: een forfaitaire uitkering ter vervanging van de bedrijfswagen, de uitbreiding van de fietsvergoeding tot de snelle elektrische fietsen, steun aan carpoolingplatformen … De mobiliteit zal werkelijk verbeteren wanneer efficiënte alternatieven worden toegepast. Vandaar de keuzes die ik heb gemaakt bij het opnemen van mijn functie. ● BECI - Brussel metropool - september 2017 31 © Reporters

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication