62

COMMUNITY NEWS ESP A CE MEMBRE Fair-play restaurants: een label dat vertrouwen inboezemt Restaurateurs en traiteurs zijn getalenteerde mannen en vrouwen met passie voor hun vak. Zij stellen alles in het werk om hun klanten elke dag een mooie en intense ervaring te bieden met de familie, als koppel of in groep rond een lekkere maaltijd. Maar zij zijn ook baas van een kleine onderneming met verantwoordelijkheden tegenover hun klanten, personeel en leveranciers. Dit vereist een markt waar alle spelers te werk gaan volgens dezelfde regels. Oneerlijke concurrentie legt echter een ondraaglijke druk op restaurants en traiteurs die het fair proberen te spelen en alle sociale en fiscale regels toepassen. Deze dumping is per slot van rekening slecht voor iedereen. Hoe kunnen wij uit deze onevenwichtige situatie geraken? Door controles en sancties? Of door aanmoediging van echte burgerzin en eerlijk gedrag? Dat is het klimaat dat het “Fair Play Restaurant”-label, een initiatief van de Belgian Restaurants Association met de steun van de Meester Koks van België, wil aanmoedigen! Het label wil ondernemings- en innovatiezin en het streven naar kwaliteit en transparantie benadrukken. Restaurants met het Fair Play label hebben de “geregistreerde kassa met fiscale data module” (soms ook “black box” genoemd) geactiveerd en overhandigen hun klanten een geldig kasticket zoals bepaald door de wet. Alleen klanten die het concept kennen, kunnen na betaling van hun rekening zien dat het kasticket conform is. Vandaag hebben vermoedelijk slechts de helft van de restaurants in België hun wettelijk geregistreerd kassasysteem geactiveerd. Hierover bestaat geen zekerheid, zelfs niet bij de FOD Financiën, omdat controle onvermijdelijk ter plaatse moet gebeuren. 2017 powered by Restaurateurs en traiteurs die hun geregistreerde kassasysteem met fiscale module geactiveerd hebben, kunnen het label “Fair Play Restaurant” krijgen. Zij worden gevraagd om hun certificatieaanvraag online te formuleren op de website van de Belgian Restaurants Association. Zij dienen een scan of foto te downloaden van een btw-ticket afkomstig van hun geregistreerde kassa op de dag van hun aanvraag. Dit ticket wordt geanalyseerd door een onafhankelijke certificatie-instelling. Indien het ticket conform is, krijgt het restaurant het label “Fair Play Restaurant”. Informatie : www.b-r-a.be 60 BECI - Brussel metropool - juni 2017 De Franse nummer één coach in evenwichtige voeding nu ook in België! Het merk dietplus lanceert zich op de Belgische markt met de opening van een eerste centrum in Brussel. De onderneming werd in 2010 in Frankrijk opgericht en beheert vandaag meer dan 150 centra volgens een franchiseformule. Met zijn concept van coaching in evenwichtige voeding biedt dietplus een oplossing voor wat ondertussen is uitgegroeid tot een aanzienlijk maatschappelijk probleem: overgewicht. Een omzet van 11,2 miljoen euro in 2016, 40 nieuw geopende centra en 30.000 klanten: het dietplus netwerk behoort duidelijk tot de meest efficiënte en de meest dynamische in Frankrijk. De groei zet zich op het thuisfront verder maar het merk sleutelt ondertussen aan zijn internationale expansie: na Spanje in 2016, is België in 2017 aan de beurt met de opening van een eerste centrum in Brussel (noorden van Ukkel) op 27 april. Aan zijn klanten biedt dietplus een unieke afslankingsmethode. Coaching en voedingsmiddelen op basis van natuurlijke ingrediënten trekken de voedingsbalans weer recht. Aan zijn franchisenemers biedt dietplus een betaalbaar samenwerkingsmodel dat geen specifiek diploma vereist. Mensen met belangstelling voor dit innoverend en doeltreffend concept kunnen contact opnemen met Jacques Ley, managing director van dietplus Belgium, op het volgende e-mailadres: info@dietplus.be. dietplus Belgium Vanderkinderestraat 146, B-1180 Brussel Izy, een jaar later: een geslaagde zet Sinds de lancering 1 jaar geleden van het lowcost-alternatief tussen Brussel en Parijs, verwelkomt Thalys een nieuw doelpubliek. En deze zomer wordt de capaciteit verhoogd. Alle lowcost-ingrediënten zijn aanwezig: bijzonder scherpe tarieven voor een vereenvoudigde dienstverlening, exclusieve online ticketverkoop en een langere reistijd door het gedeeltelijke gebruik van de klassieke spoorlijnen. Het alternatief voor de wagen blijft duidelijk sneller, duurzamer en biedt meer reiscomfort. Thalys biedt met de IZY-formule aldus een competitief aanbod ten opzichte van het reizen over de weg (met de eigen wagen, met de bus of via carpooling). “De cijfers tonen duidelijk aan dat we met IZY een behoefte hebben ingevuld”, aldus Agnès Ogier, CEO van Thalys. IZY staat namelijk voor 400.000 reizigers op de teller na

63 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication