49

DYNAMIEK REKRUTEREN IN BRUSSEL Diversiteit is een opportuniteit Een bedrijf dat voor en door Brusselaars wil zijn, gaat uiteraard het liefst van al in de eigen stad rekruteren. Dit heeft als consequentie dat je om moet kunnen gaan met de diversiteit van het menselijke kapitaal in de metropool. Hoe pak je deze uitdaging aan? Hoe rijk is het potentieel van Brussel? Brussel heeft als bruisende wereldstad een enorm potentieel: het is het kloppende hart van Europa, het is een studentenstad, het telt liefst 1,16 miljoen inwoners (wat meer dan 10 procent van de Belgische bevolking is)… Als we eerlijk zijn, moeten we toegeven dat dit grote potentieel bij heel wat werkgevers tot op heden onderbenut blijft. Nochtans zijn de kansen die het biedt vanuit HR-standpunt niet te verwaarlozen. Als je Brussel met andere Belgische steden vergelijkt, valt al snel het verschil in diversiteit en meertaligheid op. In de hoofdstad zijn deze veel meer uitgesproken. Je botst er op mensen van de wereld. Mensen met een open geest en internationale contacten. Daardoor zijn ze ook iets flexibeler, creatiever en innovatiever. Als rekruteerder krijg je er sollicitanten over de vloer die in verschillende landen hebben geleefd of ouders hebben met allochtone roots. De kerktorenmentaliteit die je elders in België aantreft, is hen totaal vreemd. Aanwerven in Brussel heeft zo zijn eigen hinderpalen: het is niet makkelijk om de tweetalige profielen te vinden waar de hoofdstad om vraagt, er is de ongelijkheid van de loonbarema’s (in Brussel liggen die hoger dan in de rest van het land) en Brusselaars verlangen snelle aanwervingsprocedures. Om toch een kwalitatieve instroom te krijgen, kunnen werkgevers uiteraard op standaardkanalen als de eigen website en de sociale media rekenen, maar het loont ook de moeite om een intensieve samenwerking aan te gaan met scholen (via Job Days, workshops, pitches voor eindwerken, het aanbieden van stageplaatsen), een connectie te zoeken met het verenigingsleven (BECI, maar waarom bijvoorbeeld ook geen hockeyclubs?) om de vacatures te verspreiden en de netwerking van de eigen medewerkers aan te moedigen (bijvoorbeeld door alle nieuwkomers tot rekruteringsambassadeurs te benoemen en de beste ‘aanbrengers’ te belonen). Hoe manage je de diversiteit? Aardig wat Brusselse ondernemingen zullen vaststellen dat een flink aandeel van de nieuwkomers die ze welkom heten van buitenlandse origine is. De uiteenlopende achtergronden van de werknemers mag je niet als een probleem beschouwen. Nee, zie het gerust als een opportuniteit. Is het niet meer dan logisch dat de veelkleurigheid van de stad in het personeelsbestand weerspiegeld wordt? In deze stad zijn je klanten immers even heterogeen. Je krijgt zowel met iemand van Chinese afkomst als met een hooggeplaatste eurocraat te maken. Een goede mix van talen in huis hebben, is onmiskenbaar een troef in een omgeving met zoveel Europese instellingen. Pascale Matthys, KBC Brussels Uiteraard kan er onbegrip en onwennigheid opduiken als je verschillende culturen bij elkaar zet. Om de integratie te bevorderen, is een opleiding ‘multiculturaliteit’ best zinvol: mensen krijgen er instrumenten aangereikt om de impact van multicultureel werken in te schatten. Ze leren de interacties tussen collega’s juist te analyseren en in goede banen te leiden. Ook in de coaching van werknemers mag daar voldoende aandacht naartoe gaan. Want ongekend is onbemind. Het organiseren van happy hours, HR events en ontbijtsessies stimuleert het onderlinge contact. Van zodra mensen elkaar goed leren kennen, gaat het samenwerken een pak vlotter. Respect is een waarde die vele werkgevers zullen onderschrijven. Verwacht wel niet dat respect opbrengen voor de ander zijn taal en cultuur vanzelf gaat. Dit vraagt geduld en doorzettingsvermogen van je mensen. Geduld om de anderen te leren doorgronden en doorzettingsvermogen om je een beetje aan te passen aan dat nieuwe, multiculturele verhaal. Als collega ga je anders om met de dochter van een expat dan met een Poolse die nog niet zo lang geleden naar hier geëmigreerd is. Voor die laatste, die de taal nog niet helemaal machtig is, moet je wellicht iets meer geduld opbrengen. ● Pascale Matthys HR & Happiness manager KBC Brussels pascale.pm.matthys@kbcbrussels.be BECI - Brussel metropool - juni 2017 47

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication