TOPIC GREEN Niet-financiële reporting: trend of noodzaak? Iedereen heeft de mond vol van maatschappelijk en ecologisch verantwoord ondernemen. In België moeten alle grote of beursgenoteerde ondernemingen nu al een niet-financieel verslag publiceren rond milieunormen, het welzijn van hun werknemers, de gemaakte leverancierskeuzes enz. Vanaf 1 januari 2018 legt de Europese wetgeving zulke verslagen op. Een hele klus, dat wel… Maar misschien houdt die meer voordelen in voor de onderneming dan u dacht. Gaëlle Hoogsteyn E en niet-financieel verslag opstellen, vereist inderdaad veel werk. Toch beseffen steeds meer bedrijven hoe belangrijk het is over deze gegevens te communiceren. “Bedrijven worden er zich van bewust dat ze er alle baat bij hebben dit type verslag op te stellen”, vertelt Arnaud Grégoire, Chief Editor bij Freeman & Greenwood SCRL. “Steeds meer ondernemingen, ook KMO’s en NGO’s, kijken verder dan de Europese verplichting en publiceren hun eigen niet-financiële verslagen om zich te profileren en te onderscheiden van de concurrentie.” Wat is nu voor u, als onderneming, hiervan het voordeel? Ten opzichte van de aandeelhouders, klanten en leveranciers ... “De publicatie van niet-financiële informatie geeft de aandeelhouders en andere betrokkenen een nuttig overzicht van de situatie en van de prestaties van ondernemingen”, vervolgt Arnaud Grégoire. Meer en meer stakeholders (investeerders, klanten, leveranciers) interesseren zich hiervoor omdat deze informatie een visie op veel langere termijn biedt dan jaarresultaten. Klanten en investeerders houden op doorslaggevende momenten toenemend rekening met deze gegevens. “Communiceren rond niet-financiële gegevens betekent voor kleinere ondernemingen en NGO’s ook een kans om zich ten opzichte van hun directiecomité en/of hun bestuurders te positioneren.” Ten opzichte van het grote publiek… Communiceren rond zijn ecologische en maatschappelijke verantwoordelijkheid (vooral op vrijwillige basis) is een goede manier om zich ten aanzien van zijn concurrenten te positioneren en zijn imago te verbeteren. “Dit toont het grote publiek aan dat het bedrijf transparantie hoog in het vaandel draagt. En het kan voor het bedrijf ook een bijkomend communicatie- en promotiemiddel vormen”, aldus nog onze expert. Ten opzichte van het personeel… Een ander niet te verwaarlozen aspect is het interne effect op de eigen personeelsleden. “Zijn werknemers bewijzen dat hun bedrijf zich maatschappelijk en ecologisch verantwoordelijk gedraagt, kan enkel leiden tot 26 BECI - Brussel metropool - juni 2017 Arnaud Grégoire (Freeman & Greenwood) meer motivatie en een groter engagement”, verzekert Arnaud Grégoire. Bij aanwervingen tonen verschillende studies aan dat (vooral jonge) werknemers toenemend aandacht schenken aan de waarden van de onderneming waarvoor ze werken. Een niet-financieel verslag vormt dus een uitstekend instrument om werknemers aan te werven en te behouden, en beantwoordt bovendien aan hun verwachtingen. Ten opzichte van de pers… Last but not least is communiceren rond de niet-financiële aspecten voor een onderneming ook een efficiënte manier om positief in het nieuws te komen. “Het is belangrijk om de pers gedifferentieerd te informeren. Op redacties heerst er altijd tijdsdruk. Een kortere versie voorzien, betekent voor de journalisten dan ook de mogelijkheid in enkele ogenblikken informatie aan het grote publiek door te geven”, raadt Arnaud Grégoire aan. Verslagen die vlotter “communiceren” Een verslag opstellen over de niet-financiële gegevens betekent veel tijd en werk investeren in een omvangrijk D.R.
29 Online Touch Home