42

DYNAMIEK TRANSITIE Dekzeilen van Grote Markt omgetoverd tot iconische handtassen De dekzeilen die de gevels van de Brusselse Grote Markt tijdens de renovatie hadden afgeschermd, verdienden beter dan de verbrandingsoven, vonden de jonge Brusselse designer Pierre-Emmanuel Vandeputte, L’Ouvroir en de ASPH, die als partners samenwerkten aan een mooi upcycling-project voor de productie van tassen. Johan Debière O verschotten en industrieel afval vertegenwoordigen 49% van de totale afvalproductie in België. Dit betekent een aanzienlijk potentieel voor innovatie en valorisatie via nieuwe onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Schepen van Stedenbouw van de Stad Brussel Geoffroy Coomans de Brachène liet deze kans niet voorbijschieten en lanceerde een projectoproep om een nieuw leven te geven aan de micro-geperforeerde polymeerdekzeilen die de gevels van de Grote Markt hadden afgeschermd. De reacties lieten niet lang op zich wachten: “Meerdere mensen beantwoordden deze oproep. Daaruit werden drie projecten geselecteerd”, vertelt Pierre-Emmanuel Vandeputte, een Brusselse designer die zijn activiteiten in de MAD In Situ1 heeft gevestigd. De ‘Association socialiste de la personne handicapée’ (ASPH) diende een gelijkaardig dossier in, met de bedoeling de verwerking van de dekzeilen toe te vertrouwen aan in beschutte werkplaatsen tewerkgestelde mindervalide personen. Geleidelijk gingen de kandidaten met elkaar praten, tot ze uiteindelijk beslisten samen te werken. Na de verdeling van de taken zorgde Pierre-Emmanuel Vandeputte voor het concept, het onderzoek en de ontwikkeling. De vzw L’Ouvroir boog zich over de talrijke aspecten die te maken hadden met de productie. En de ASPH stond in voor de administratieve opvolging en de aanvragen voor subsidiëring. Van de 1.200 m² dekzeil kon ongeveer een derde worden gebruikt voor de productie van tassen. De rest was al aan twee andere projecten toegekend (fabricage van joerten en strandstoelen) – we komen hier bij gelegenheid op terug. Na de goedkeuring van het 40 BECI - Brussel metropool - mei 2017 personen met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kregen de confectie toevertrouwd. Een van die mensen hebben wij na afloop van de opdracht kunnen houden. En dan was er nog de bijdrage van gans het personeel van L’Ouvroir (nvdr: nagenoeg 30 mensen). Ten slotte konden wij met de aanwerving van blinde personen eindelijk meer diversiteit brengen in de handicaps binnen onze beschutte werkplaats, in het raam van een diversiteitsproject van Actiris”. design, de bepaling van de verhoudingen en van belangrijke aspecten zoals de lengte van de handvatten of de afmetingen van de verschillende modellen, werd het teruggewonnen dekzeil zorgvuldig gewassen en versneden. De stukken vertrokken naar de werkplaatsen waar ze handmatig aan elkaar werden genaaid tot 460 exclusieve en genummerde tassen. Het project had ook een veelzeggende benaming nodig. Het werd ‘Handymade’. “Handymade in Brussels heeft een dubbele betekenis. De naam verwijst naar de ambachtelijke dimensie van het werk en tegelijk naar de mindervalide persoon die het product vervaardigde”, zegt Pierre-Emmanuel Vandeputte. De betrokken beschutte werkplaats haalde er meerdere voordelen uit. Hiervan getuigt Damien Logghe, directeur van L’Ouvroir: “Dankzij Handymade konden wij twee blinde personen aanwerven met een specialisatie naaiwerk. Twee Voorraad in anderhalve dag op Het commerciële succes kwam totaal onverwacht. “In anderhalve dag gingen de 460 beschikbare tassen aan 39 euro per stuk van de hand. Op de eerste ochtend was een man speciaal met de trein uit Aarlen gekomen om een van deze tassen voor zijn echtgenote te kunnen kopen. We hebben zelfs het aanbod van het afvalbeheerbedrijf Suez België moeten afwijzen, want die wou de ganse voorraad opkopen”, vertelt Damien Logghe. De partners wensten inderdaad dat de tassen naar de burgers zouden gaan. Een kleine stock van 20 tassen werd behouden voor een veiling. Ten slotte is dit een bijzonder interessant product: niet alleen iconisch maar ook bijzonder stevig en handmatig geproduceerd door mindervalide personen die op deze manier hun vaardigheden bewijzen. De toekomst is ondertussen al duidelijk, want na het succes van deze eerste ‘upcycling’ zijn nieuwe projecten in opkomst, met de dekzeilen van de werf op het de Brouckèreplein evenals de dekzeilen die een privé onderneming regelmatig voor de gebouwen plaatst die ze in Brussel renoveert. ● 1. Designer-ateliers voor maatschappelijke innovatie van MAD Brussels, in de Anneessens-wijk.

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication