De gemiddelde dichtheid van industriële robots in de wereld bedraagt 66 eenheden per 10.000 banen. De aanzienlijke verschillen geven een idee van de mogelijke vooruitgang voor sommige landen, zelfs zonder technologische doorbraak. Mét deze doorbraak kan dit gemiddelde wel snel evolueren. Bron: ifr.org in een wassalon. Toen kwam de wasmachine en vond ze een andere baan. We kunnen een dergelijke ontwikkeling een ontwrichtende technologie noemen. Technologische (r)evoluties boezemen ons angst in. De “self driving technologies” bijvoorbeeld: in de transportsector zouden veel Landen die snel robotiseren en automatiseren, boeken vooruitgang in termen van werkgelegenheid. Marc Lambotte, CEO Agoria. mensen als gevolg hiervan hun baan verliezen. Terwijl we in feite meer zullen kunnen rijden en dus voor nieuwe diensten en mogelijkheden zullen kunnen zorgen. Nieuwe technologieën zijn een bron van vooruitgang en nieuwe activiteiten, en dus nieuwe banen. In de 16 Belgische bedrijven die we net voor hun digitale transformatie hebben bekroond, steeg het aantal jobs bijvoorbeeld met 11%!” Steeds meer jobs? De budgetten voor Research & Development en aanzienlijke privé-investeringen in de robotica moeten in de komende jaren een belangrijke bijdrage leveren aan de groei: meer productiviteit en lagere marginale productiekosten. Tot op vandaag gaan groei en banen hand in hand. Toch zijn de meningen verdeeld. Sommigen zijn afwachtend sceptisch over deze (te) mooie voorspellingen: “(...) de cijfers over de digitaal-gerelateerde banen komen van privébureaus op basis van gegevens van federaties of beroepsorganisaties. Het gebrek aan bevestiging door openbare statistieken en de vragen over de berekeningswijze kunnen tot bezwaren leiden.”2 Andere, radicalere meningen voorspellen een digitaal tijdperk met een trage groei die op de lange termijn het aantal netto banen vernietigt. Zo ziet het adviesbureau Roland Berger een negatieve impact in vrijwel alle sectoren waar robotica en automatisering worden ingevoerd, aangezien de nieuwe digitaal-gerelateerde taken slechts één op de zes banen zal compenseren, een deel daarvan met lage toegevoegde waarde: “De robotisering kan voor de witte boorden hetzelfde betekenen als de globalisering voor de blauwe boorden. Het zal de middenklasse treffen, met inbegrip van de hogere middenklasse en dus bepaalde intellectuele beroepen zoals boekhouders, advocaten, journalisten,... die we zullen kunnen digitaliseren. De machine zal het zeer snel zonder de mens kunnen klaren. ”3 Hoewel het vervangen van de menselijke arbeidskosten door de afschrijving van een machine of programma de essentie is van deze nieuwe productiviteitswinst, kunnen we verwachten dat beroepen met grote tewerkstelling die een geringe toegevoegde waarde voortbrengen de voorkeursdoelwitten van de automatisering vormen. Net Een verantwoordelijke van een grote Brusselse garage: “We zien hoe de meeste garages verdwijnen als gevolg van een veranderend concept: dankzij de uiterst efficiënte werktuigmachines produceren fabrikanten veel betere auto’s dan voorheen. Autopech bestaat vandaag bijna niet meer - autobouwers zouden er zelfs voor kunnen zorgen dat een auto helemaal niet meer stilvalt, en wanneer het toch voorkomt, wordt slechts een specifiek mechanisch deel vervangen in plaats van alles te herstellen. De constructeur recupereert duidelijk het inkomen dat de garagist voordien kreeg via de verkoop van onderdelen. Men kan zich voorstellen dat er in de toekomst geen garages meer bestaan maar dat voertuigen snel op (re)montagelijnen belanden waar een machine het deel vervangt. Ja, er ontstaan dus nieuwe functies bij de autobouwers, maar hoeveel garages blijven er in het Brusselse Gewest ondertussen nog over?» 2. Michel Sapin, http://travail-emploi.gouv.fr, 15 januari 2014 3. Charles-Édouard Bouée « Confucius et les automates » en Hakim El Karoui, http://www.lejdd.fr/Economie/Les-robots-vont-ils-tuer-la-classe-moyenne-696622 BECI - Brussel metropool - mei 2017 17 R.T.
20 Online Touch Home