INTERNATIONAAL ENTERPRISE EUROPE NETWORK Go East, richting Azië! 4,4 miljard bewoners en nog steeds benijdenswaardige groeicijfers: Azië blijft een wereld van uitzichten en mogelijkheden voor Europese ondernemingen die export overwegen. De Europese Commissie ontwikkelde trouwens een reeks instrumenten en initiatieven om de benadering van Aziatische markten te vergemakkelijken. Emmanuel Robert D e groei is in China serieus vertraagd en van ‘double digits’ is geen sprake meer. Toch scoort dit land met 6,9% in 2015 veel beter dan heel wat ontwikkelde landen. Hetzelfde geldt trouwens voor andere staten in deze regio. Zo bijvoorbeeld Maleisië (5%), Indonesië (4,8%) of Sri Lanka (eveneens 4,8%)1 . Het BBP per inwoner blijft er (veel) lager dan in ontwikkelde economieën, maar de consumentenmarkt evolueert positief naarmate de rijkdom toeneemt. En de ondernemingen volgen de trend. Dat dit werelddeel een aanzienlijk potentieel biedt, staat dus buiten kijf. Precies daarom steunt de Europese Commissie de vestiging van ‘Business Cooperation Centres’ in verscheidene Aziatische landen. Deze organisaties bevorderen de ontplooiing van zakelijke activiteiten en staan Europese ondernemingen ter zijde met hulp bij het opzoeken van marktinformatie, verspreiding van basisinformatie over de plaatselijke economische context, en advies aan ondernemingen die lokale partners trachten te vinden. Deze centra verrichten bovendien sectorale marktstudies. Enterprise Europe Network, waar BECI lid van is, beschikt in dit raam over kantoren in Cambodja, China, Zuid-Korea, Indonesië, Laos, Birma, de Filippijnen en Sri Lanka. Focus op zuidoost Azië Meerdere van deze landen maken deel uit van de Asean (Association of Southeast Asian Nations), een economisch en politiek gerichte regionale organisatie die soms de Aziatische EU wordt genoemd, wat overdreven is. De Asean heeft 10 lidstaten (Birma, Brunei, Cambodja, Indonesië, Laos, Maleisië, de Filippijnen, Singapore, Thailand en Vietnam), samen goed voor 600 miljoen inwoners (bijna 10% van de wereldbevolking). Het BBP bedraagt 2.500 miljard dollar (het BBP per inwoner is er in 10 jaar tijd bijna verdubbeld). Indien de Asean één land vormde, zou de organisatie de zevende grootste economische wereldmacht zijn. De Asean vormt in zijn geheel de derde handelspartner van de EU (na de Verenigde Staten en China), met meer dan 246 miljard euro handelsverkeer in 2014. Van zijn kant is de EU de tweede handelspartner van de Asean, na China, en vertegenwoordigt ze ongeveer 13% van de handel in de regio. Ze is er ook van veruit de grootste investeerder, met 22% van alle directe buitenlandse investeringen in dit gebied. Gemiddeld hebben de Europese ondernemingen er 19 miljard euro per jaar geïnvesteerd (2012-2014) 2 . Indonesië (hierboven Djakarta): een van de business-bestemmingen in Azië De EU exporteert vooral chemicaliën, machines en voertuigen naar de Asean. In de andere richting importeert de EU machines, rollend materieel, landbouwproducten, textiel en kleding. Het Aziatische gebied kampt bovendien met aanzienlijke ontwikkelingsbehoeften in domeinen als IT-netwerken en transportinfrastructuren. Vrijhandelsovereenkomsten zijn in voorbereiding tussen de EU en meerdere van deze landen. Sinds 2010 lopen er onderhandelingen met Maleisië, Thailand, de Filippijnen en Indonesië. Gelijkaardige onderhandelingen werden met Singapore in 2014 en met Vietnam in 2015 afgerond. Er wordt ook een overeenkomst genegotieerd ter bescherming van investeringen in Birma. Al deze elementen zouden moeten bijdragen tot een versterking van het handelsverkeer met deze regio. ● Neem deel aan de Asian Day, of 14 juni, bij BECI Ontdek tijdens de Asian Day nieuwe zakelijke uitzichten en hoe u deze Aziatische markten best benadert. Vertegenwoordigers van de Business Cooperation Centres van Birma, Cambodja, China, Zuid-Korea, Indonesië, Laos, de Filippijnen zullen aanwezig zijn voor een seminar in de ochtend en individuele ontmoetingen in de namiddag. Informatie: Jean-Philippe Mergen, tel. 02 210 01 77 jpm@beci.be. 12 BECI - Brussel metropool - mei 2017 1. Gegevens van de Wereldbank 2. Bron: market access database © Thinkstock
15 Online Touch Home