9

THINK TANK OP DE MOUW GESPELD De Formule E: nu niet (later misschien) Een ongelooflijke kakofonie tussen de Stad, het Gewest en Koekelberg: eens te meer een bewijs dat onze hoofdstad nog nauwelijks te besturen valt. Het slachtoffer is deze keer de Formule E-race die op 1 juli in de buurt van de basiliek was gepland en die dus uiteindelijk werd geannuleerd. Brussel had het focuspunt kunnen zijn van 200 miljoen tv kijkers en internetgebruikers, onder wie 30% Chinezen en Indiërs. Een mooie promotie van de elektrische mobiliteit eindigt dus in de prullenbak. Onze hotels en restaurants hadden op volle toeren kunnen draaien. Laten we hopen dat deze kans zich ooit nog voordoet … Zelfs Audi, als mogelijke partner en sponsor van de race, staat met zijn mond vol tanden bij een dergelijk gebrek aan visie en inzicht. Des te meer omdat het event zijn financiering uit de privésector zou halen. Onze politiekers moesten gewoon ‘ja’ zeggen. Meer niet. 22 oktober 1972 Op die datum werd de laatste officiële voetbalmatch tussen de Union-Saint-Gilloise en Standard de Liège gespeeld. De trouwe supporters van de Union zullen daarna 45 jaar moeten wachten! Hun geduld wordt op 14 april beloond, en dan nog in het Koning Boudewijn-Stadion, stel u voor! Manneken Pis tegen Tchantchès in het raam van de play-offs 2. Jack in het kielzog van Facebook en Snapchat Jack Abrams (vroeger werkzaam bij Le Pain Quotidien en Wilink) verloor zijn ouders op zeer prille leeftijd en heeft al zijn kinderjaren zitten wachten op een teken van hen. Hieruit ontstond een applicatie om geprogrammeerde berichten te sturen, die pas kunnen worden geopend op de datum die de verzender heeft bepaald. Jack Abrams kreeg de hulp van Michel Tombroff, de vader van Softkinetic (het systeem waarmee je op interactieve wijze op Playstation kunt spelen), en sleept vandaag een heleboel prijzen in de wacht. Velen beweren dat hij hetzelfde succes tegemoet gaat als Snapchat, dat onlangs een spectaculaire intrede deed op de beurs. Het is wel spijtig dat het nieuwe bedrijf in Lasne is gevestigd. Zonder OBU erger dan dronken achter het stuur? Het lawaai van vrachtwagens is in onze steden niet echt welkom. Maar we vinden het wel normaal dat de winkelrekken goed gevuld staan wanneer we onze boodschappen doen. De oplossing zou erin bestaan de vrachtwagens uit de stadskernen te bannen en door lichtere bestelwagens te vervangen. Op dit concept rust de kilometerheffing voor voertuigen van meer dan 3,5 t. En hoe wordt deze kilometerheffing in Brussel concreet gecontroleerd? Praktisch: gebeurt de controle in het centrum van de stad of ergens in de tweede kroon? Is het de bedoeling het verkeer vlotter te laten verlopen of de hinder voor de omwonenden te verminderen? Of misschien om nutteloze uitstoot te vermijden? Helemaal niet! Of de controle representatief is? Geen flauw idee. Als u als controleur uitstekend wil presteren, lig dan liefst op de loer aan de rand van de stad, vlakbij de autosnelweg. Of, beter nog, lig in hinderlaag ter hoogte van de uitrit van de opslagplaats van een groothandelaar van wie de 50 vrachtwagens verse producten leveren aan traiteurs, supermarkten, collectiviteiten, scholen enz. Al bij al 3.500 leveringen per week. U zult alvast een voertuig kunnen betrappen ergens op de 300 m tussen de groothandelaar en de autosnelweg die zich in het Vlaamse Gewest bevindt. Zeker weten, want zo is het al gebeurd. Een OBU-box die niet meteen aanslaat wanneer de vrachtwagen vertrekt, dat gebeurt. Het voertuig verlaat de site en wordt meteen gepakt. Een corrigerende actie? Helemaal niet: onmiddellijk betalen, of de vrachtwagen wordt geïmmobiliseerd. 1.000 euro. Hoeveel? Ja, 1.000 euro, nu meteen te betalen. De baas moet maar zelf met het geld tot hier komen. Enne… Waartoe dient zo een waanzinnige strengheid? De autobestuurder die vier trappisten binnen heeft, riskeert veel minder! Zijn papieren worden niet in beslag genomen en zijn voertuig niet geïmmobiliseerd. De boete moet hij niet meteen betalen. Twee maten en twee gewichten, dus. Voor de vrachtwagens zou de betaling ten minste wat later moeten kunnen gebeuren, nietwaar? Anders komt de burger al gauw tot de conclusie dat rijden zonder OBU erger is dan dronken achter het stuur te kruipen. B. Russel BECI - Brussel metropool - april 2017 7 Trop is teveel

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication