35

MOBILITEIT Drie vooroordelen over elektrische wagens Elk jaar rijden er steeds meer elektrische wagens op onze wegen. Toch zijn er een aantal vooroordelen die tal van automobilisten tegenhouden om voor dit ecologische alternatief te kiezen. Wij weerleggen er drie! 1. Elektrische wagens hebben onvoldoende rijbereik Een jaar geleden hield dit argument nog steek, maar de technologie is sindsdien sterk geëvolueerd. Met verschillende modellen kunt u vandaag zo’n 250 kilometer afleggen na slechts één laadbeurt. “De Renault ZOE van 40 kWh rijdt zelfs al meer dan 300 kilometer”, vertelt Ward Bosmans, Sustainable Mobility bij Engie Electrabel. “Met een Hyundai Ioniq of een Nissan Leaf kun je 250 kilometer afleggen. En dat is ruim voldoende als u weet dat het gemiddelde woon-werktraject van de Belgen 15,7 kilometer is en dat minder dan 10% van de elektrische voertuigen dagelijks meer dan 250 kilometer aflegt.” Stel dat de wagen bovendien helemaal opgeladen is telkens u de motor start, dan hoeft u onderweg zelfs niet te stoppen voor een laadbeurt. 2. Er zijn weinig laadpalen Volgens een Europese richtlijn moeten er tegen 2020 in België 21 000 openbare laadpunten zijn. Volgens de Belgische afdeling van het Europese netwerk van de sector van elektrische wagens telt ons land er op dit moment ongeveer 1 000, waarvan 50 snelle laadpalen (die de batterij voor 80% opladen in een half uur) op de belangrijkste autosnelwegen. “Uw wagen opladen gaat ook makkelijker dan vroeger. Dat komt omdat steeds meer bedrijven, tankstations, hotels, restaurants en gemeentes zelf laadpalen installeerden”, zegt Ward Bosmans opgetogen. 3. Een elektrische wagen is duurder De prijs van een elektrisch voertuig ligt hoger dan die van een ‘traditionele’ wagen, maar u mag niet vergeten dat een elektrische wagen voor bedrijven voor 120% aftrekbaar is. In Vlaanderen zijn elektrische wagens bovendien vrijgesteld van belasting op de inverkeerstelling (BIV) en verkeersbelasting tot in 2020. In Wallonië en in Brussel wordt de BIV berekend op basis van het vermogen van het voertuig en de verkeersbelasting wordt beperkt tot het minimumbedrag. “Daarnaast kost 100 kilometer rijden slechts 2 euro, dat is een derde van de prijs van benzine of diesel!” voegt Ward Bosmans toe. 100 kilometer rijden kost slechts 2 euro, dat is een derde van de prijs van benzine of diesel! Ward Bosmans, Sustainable Mobility bij Engie Electrabel Wilt u een elektrische wagen kopen als particulier? In Vlaanderen kunt u dankzij de geldende premie tot 4 000 euro besparen op de aankoopprijs. Zo koopt u al een elektrische wagen voor 15 000 euro (een Nissan Leaf). De 120% aftrekbaarheid geldt echter niet voor particulieren. ● Meer weten? Download “Uw gids om uw elektrische wagen te kiezen en thuis of op het werk op te laden” via www.engie-electrabel.be/mobilitygids. BECI - Brussel metropool - april 2017 33

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication