28

BEDRIJFSFINANCIERING De beurs wenst zich KMO-vriendelijker op te stellen De beurs en de KMO’s: twee onverenigbare werelden, op het eerste gezicht. Een paar kortstondige successen in de jaren 2000 uitgezonderd, slaagden de ‘vereenvoudigde’ markten van Euronext Brussel (Alternext of de Vrije Markt) er niet in zich voldoende te ontwikkelen. Nochtans kan de beurs, als voorganger van crowdfunding, een interessante financieringsbron zijn voor groeiende KMO’s. Zeker nu, want ze doet haar best om toegankelijker te worden. A ain Baetens, Listingdirecteur van Euronext Brussels (belast met de beursintroducties), geeft toe dat de beurs en de Belgische KMO’s niet noodzakelijk dikke vrienden zijn. In het Brusselse Gewest vormt het digitale kantoor Emakina een van de zeldzame uitzonderingen op deze regel. Dit moet dringend veranderen. “Er blijft veel voorlichting nodig, vooral ten opzichte van tussenpersonen als advocaten, auditors, bedrijfsverenigingen en incubatoren van startups.” Euronext sleutelt aan een diepgaande rebranding om ambitieuze KMO’s te sensibiliseren voor de voordelen van een beursintroductie. De vereenvoudigde markten – Alternext en Vrije Markt – zouden zich op die manier aantrekkelijker moeten opstellen voor middelgrote ondernemingen, of zelfs startups. Er zijn al toleranties voorzien: IFRS boekhoudkundige normen zijn niet verplicht en er wordt geen strenge governance opgelegd. Binnenkort komt er misschien ook een herziening van de drempels voor het ‘free float’ kapitaal dat ter beschikking van het publiek moet worden gesteld. De vereenvoudigde markten worden dus nog eenvoudiger: “Dankzij een lichtere procedure kan een onderneming via een technische belegging aan de beurs genoteerd worden, zonder een prospectus uit te geven”, vertelt Alain Baetens. Een beursintroductie via een privé belegging (door minstens drie professionele investeerders die niet betrokken zijn bij het beheer van de onderneming) was al mogelijk. Deze snellere formule (drie tot vier maanden voor de voorbereiding van de IPO, tegen vier tot negen maanden voor een openstelling voor het publiek) heeft 26 BECI - Brussel metropool - april 2017 Alain Baetens (Euronext Brussels) de doelgroep blijkbaar nooit aangesproken. “We stellen teleurgesteld vast dat dit financieringsmiddel heel weinig bekend blijft, hoewel het een referentieprijs voorlegt aan potentiële nieuwe investeerders.” Brussel als startpunt Naast het nieuwe aanbod, ontwikkelt de beurs een nieuwe aanpak van haar ‘klanten’. “Wij gaan vooral focussen op de spelers en coaches rond ondernemerschap. Die mensen hebben een goede kennis van de financiële stelsels en zullen onze diensten promoten”, aldus Alain Baetens. “Het zal allemaal in Brussel beginnen, want de technologische sector doorstaat er een sterke groeifase. Hiervan getuigen het aantal startups en de omvang van bepaalde fondsenwervingen. Een andere mogelijke doelgroep zijn de sterk groeiende familiebedrijven, die in Brussel vrij talrijk zijn.” Olivier Fabes © Reporters © R.T.

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication