TOPIC Nichebedrijven Na vijf jaar kan Look&Fin een falingspercentage noteren van 0,8 procent, wat tot de laagste percentages van de markt behoort. “We bieden bewust dossiers van hoge kwaliteit aan, mét een gunstige risico-rendement verhouding”, vertelt Patrick Soetens. “Er is duidelijk een grote vraag naar dit soort alternatieve beleggingsvormen die een goede aanvulling vormen op de traditionele portefeuille. Er staat heel wat geld op spaarboekjes dat niets opbrengt. Wij bieden een rendement, zonder dat er een startersrisico is.” Vooral bedrijven die een gat in de markt aanboren, blijken in aanmerking te komen voor crowdlending. “We hebben vaak te maken met nichebedrijven die mezzanine-leningen willen structureren”, zegt Soetens. “Het zijn dossiers met een niet al te hoge risicograad. Soms gaat het om snelle groeiers die al wel kredieten kregen van de bank, maar nog werkkapitaal nodig hebben. Ook ondernemingen die volgens de bank te weinig eigen vermogen hebben, kloppen bij ons aan.” Nicolas-Alexandre Verdbois: “Soms wil een KMO extra inspanningen doen op het vlak van marketing. Banken zijn steeds minder geneigd om zoiets te financieren. Ook bij herstructureringen stellen banken zich eerder terughoudend op, terwijl zo’n bedrijf nood heeft aan investeringen om zich te herpakken.” Hefboomeffect Patrick Soetens haalt een studie van de Kamers van Koophandel aan die uitwees dat bijna 2 op de 3 KMO’s moeilijkheden ondervindt om bancaire kredieten te beWe hebben wel nog wat achterstand in te halen tegenover buurlanden als Frankrijk en Nederland. Dat is deels aan de strenge reguleringen in België te wijten. Nicolas-Alexandre Verdbois, Senior Business Analyst Look & Fin. komen. “De banken verlangen steeds waarborgen, terwijl onze leningen daar niet om vragen.” Crowdfunding heeft een hefboomeffect. Eens zo’n deelfinanciering gerealiseerd is, wordt het plots eenvoudiger om bijkomende fondsen te verwerven bij de bank. Het valt trouwens op dat bankinstellingen zoals KBC, BNP Paribas en ING op de trein van de crowdfunding springen. SERVICED APARTMENTS Altran werkt al jaren met BBF, leverancier van serviced apartments, voor de huisvesting van hun expats in Brussel. Wij stelden een paar vragen beteffende deze samenwerking. Altran maakt al jaren gebruik van de appartementen met services van BBF. Hoe lang bestaat deze samenwerking ondertussen? Altran werkt samen met haar klanten op elke schakel in de waardeketen van hun project, vanaf het concept tot de industrialisatie. Met haar expertise in verschillende domeinen en met aanwezigheid in meerdere sectoren wordt Altran als bedrijf vertegenwoordigd door meer dan 30.000 medewerkers in meer dan 20 landen. Door onze wereldwijde aanwezigheid en inzet om onze klanten het beste te bieden, reizen onze experts regelmatig van en naar België. En het is vanaf hier dat BBF ons helpt om deze mensen zo goed mogelijk te verwelkomen sinds 2006. Op jaarbasis zijn dat gemiddeld 40 tot 50 korte en middellange huurcontracten. Wat zijn voor jullie de voordelen van BBF? De voordelen zijn in twee woorden samen te vatten: fl exibiliteit en professionalisme. Bij BBF volstaat een eenvoudige e-mail of een telefoontje. Zij kennen onze eisen, we krijgen een contract en nadien een maandelijkse factuur per email die alles detailleert: huur, diensten, schoonmaak,... en dit tegen heel concurrerende prijzen. Wij verplaatsen ons nooit, BBF regelt alle eventuele problemen. Hoe lang verblijven zij gemiddeld in Brussel? Meestal verblijven ze de volledige duur van het project waarvoor ze naar België komen: 2 weken à 3 maanden of in afwachting van een geschikte woning voor hun familie. Wat is volgens u de belangrijkste troef die BBF biedt tijdens Philippe VRANCKX Benelux Human Resources & Communication Director het verblijf van jullie mensen? De voordelen zijn talrijk: BBF biedt ingerichte studio’s en appartementen met alle nodige comfort en altijd gevestigd op strategische locaties: dicht bij het openbaar vervoer, de Europese instellingen en andere zakelijke buurten, en ook dicht bij bruisend Brussel wat zeker een pluspunt is voor onze medewerkers die alleen of die van heel ver komen. On top, zodra zich een probleem voordoet, stuurt BBF iemand van hun technische team om het zo snel mogelijk op te lossen zodat onze mensen zich geen zorgen hoeven te maken. En wat is de belangrijkste reden dat jullie verantwoordelijke voor huisvesting beroep doet op BBF? We hebben een heel goede samenwerking: BBF kent onze eisen en wij kunnen op beide oren slapen. Dit is dan ook de reden dat BBF Altran’s erkende leverancier van huisvesting in Brussel is. De appartementsgebouwen zijn verspreid over verschillende locaties in de hoofdstad. Is er een bepaalde voorkeur voor een bepaalde regio? Onze medewerkers kiezen de locatie waar ze willen verblijven en BBF biedt een optimale geografi sche verspreiding: voor elk wat wils. Hoe ziet u de evolutie betreffende de huisvesting voor jullie buitenlandse werknemers in de nabije toekomst? Zolang we nood hebben om de expats medewerkers te huisvesten, zullen we een beroep blijven doen op BBF. Never change a winning team !! Housing in Brussels made easy YOUR NUMBER ONE FOR CORPORATE HOUSING IN BRUSSELS BECI - Brussel metropool - april 2017 19 To fi nd out why, visit www.bbf.be © R.T.
22 Online Touch Home