11

RONDETAFELGESPREK Oplossingen voor een gedeelde mobiliteit: liefst collegiaal Mobiliteit is van vitaal belang voor de economische ontwikkeling van gans Brussel. BECI organiseerde rond dit thema een rondetafelgesprek met vertegenwoordigers van Brusselse ondernemingen betrokken bij gemeenschappelijke vervoersmodi. David Hainaut H et vervoer in Brussel tussen nu en 2030? De voorspellingen en cijfers zijn niet bepaald rooskleurig: 30 seconden meer om een kilometer af te leggen, 25% daling van de gemiddelde verkeersnelheid enz. Het vraagstuk blijft van essentieel belang. Hiervan getuigt de aanwezigheid, tijdens het rondetafelgesprek, van een twintigtal vertegenwoordigers van Brusselse ondernemingen, actief in gedeelde vervoermiddelen. Die mensen maken zich duidelijk zorgen, ondanks hun inzet. Oplossingen vinden en liefst zo snel mogelijk: daar komt het op neer! Het gesprek was de gelegenheid om even te gaan polsen bij professionals van de sector. Wij stonden onder de indruk van de eerbied en de hartelijkheid tussen deze spelers onderling, ondanks de verregaande frustratie. Bezorgd Serge Starckmann werkt voor Zen Car, een onderneming die elektrische voertuigen verhuurt voor korte verplaatsingen in Brussel: “Wij breiden ons netwerk in de 19 Brusselse gemeenten uit. De stad heeft een probleem, dat beseft ondertussen iedereen, en toch kan zij nog flink vooruitgang boeken.” Dit is ook de mening van Gus van Rijkvorsel, die een carsharingapplicatie beheert voor grote ondernemingen (Kowo). Zoals de andere deelnemers verklaart hij zich diep ontgoocheld door de mobiliteitsproblemen die ieders motivatie aantasten en, op indirecte wijze, de economische ontwikkeling van de stad ondermijnen. “Wij moeten samen oplossingen vinden voor de mobiliteit, want iedereen heeft hier recht op”, stelde met klem Laurent Baeke (CarAmigo, verhuur van de wagens tussen particulieren). “Ja, wij hebben nú behoefte aan concrete alternatieven. Er moet een stap worden gezet en ieder van ons heeft daar zeker en vast een belangrijke rol in te spelen”, beaamde Joost Verdiesen (Uber). Fiscaliteit Ettelijke keren klaagden de deelnemers het overdreven aantal wagens aan. Dit geldt trouwens niet alleen in beruchte gebieden als de Reyerslaan, de Ring of het Vierarmenkruispunt van Tervuren. Een recente studie bevestigde eens te meer dat Brussel tot de Europese steden met de zwaarste verkeersoverlast behoort. Het was dan ook niet verwonderlijk dat meerdere carpoolingbedrijven (zoals Taxi Stop) en (zeer trendy) gedeelde-scooterverhuurders (Scooty) eveneens rond de tafel zaten. Meerdere deelnemers gaven hun standpunt: Morena Krcmar en Patrick Foster (autoverhuur Drivy), Anne-Claire Vanfleteren (Commuty, carpooling), Étienne Rigo (Octa+ en zijn jonge dochteronderneming Modalizy, die een kaart aanbiedt om het mobiliteitsbudget BECI - Brussel metropool - april 2017 9 © Reporters

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication