THINK TANK te beheren) en Kate Croisier (Zipcar, autodelen). Heel wat thema’s kwamen aan bod, waaronder de fiscaliteit, die in sommige gevallen misschien aan herziening toe is (“Er is een duidelijk kader nodig rond de taxatie, die voor ondernemers abnormaal hoog ligt”, vond Gus van Rijckvorsel). En er werd gesproken over het succes van gedeelde taxi’s en de huidige vermenigvuldiging van carpoolingapplicaties. Arbeidskrachten zijn vragende partij Volgens Xavier Dehan, opdrachthouder bij BECI, “zou iedereen moeten overleggen met de vakbonden en de beste aanpak uitstippelen om alle arbeidskrachten erbij te betrekken. Iedereen hunkert trouwens naar vlottere verplaatsingen. De helft van ondernemingen beschouwt mobiliteit als het grootste probleem, maar we moeten beseffen dat dit aandeel in de komende maanden en jaren nog aanzienlijk zal toenemen. De behoefte aan vervoer in Brussel zou naar verluidt binnen een vijftiental jaren nog met 44% toenemen!” Gus van Rijckevorsel (Kowo) Ischa Lambrechts, adviseur mobiliteit bij BECI. Hij twijfelde eraan of de gebruikers hieraan werkelijk zouden deelnemen. Étienne Rigo (Modalizy) verwoordde dit op zijn manier: “Hier is nog – veel – werk aan de winkel!” Verbeelding welkom Het wordt dus duidelijk hoogtijd. Sommige Brusselse ondernemers overwegen trouwens een vertrek uit Brussel als de problemen met de verkeersoverlast nog lang aanslepen. Laten we hopen dat het Gewestelijk Mobiliteitsplan er vroeg of laat werkelijk in slaagt de mobiliteit in Brussel te verbeteren. BECI adjunct secretaris-generaal Jan De Brabanter stelde meermaals dat: “alle ondernemingen een oproep moeten krijgen. De partners moeten beraadslagen. Dat zal zeker een invloed hebben.” Olivier Willocx (BECI) Xavier Dehan herinnerde aan het diepgaande werk dat BECI heeft verricht in zijn Witboek voor Mobiliteit, dat regelmatig wordt bijgewerkt. Hij vertelde erbij dat Brussel, eigenaardig genoeg, het aantal parkeerplaatsen tracht te verminderen. “Er is nochtans plaats genoeg voor iedereen, maar in enkele jaren zijn 60.000 parkeerplaatsen verdwenen. Dat is een pak.” Gemeenschappelijke verbintenissen BECI Gedelegeerd Bestuurder Olivier Willocx hamerde meermaals op de kracht die een groep kan ontwikkelen: “Samen engagementen aangaan, is altijd doeltreffender. Op zijn eentje optreden heeft niet veel zin meer. Vandaar het belang van communicatie tussen alle spelers, al was het maar om de minst betrokkenen te overtuigen. Als sommige personen bereid zijn hun gedrag te wijzigen, dan kan ook het gedrag van alle anderen veranderen.” “Maar wat kunnen we samen concreet verwezenlijken?” Hierop antwoordde Olivier Willocx met voorbeelden als het opstellen van een lijst alternatieven, of een goed doordachte campagne om zowel de stakeholders als het algemene publiek te sensibiliseren. Willocx had zich, enkele dagen vroeger, in de pers, nogal sceptisch geuit over het project Good Move – een website waarop gebruikers hun mening kunnen geven over mobiliteit. “Het lijkt me nogal utopisch te verwachten dat er van die kant uit nieuwe denkpistes zullen komen”, verklaarde 10 BECI - Brussel metropool - april 2017 Étienne Rigo (Modalizy) Naast de vurig gewenste collectieve reacties wordt ook elke ondernemer of particulier aangespoord om op een creatieve manier een of andere oplossing te bedenken. “Zullen we in Brussel ooit in staat zijn maatschappelijke engagementen aan te gaan? Zou dit de gelegenheid niet zijn om het voorbeeld te tonen?”, vroeg Olivier Willocx zich af. Brussel heeft, dankzij zijn ondernemers, in elk geval alle troeven in de hand om het denkproces verder te zetten. En zo met de nodige sereniteit en inzicht verder te sleutelen aan de toekomst van de mobiliteit. ● © Reporters © Reporters © Reporters
13 Online Touch Home