31

TOPIC Wallonië. Dit heeft waarschijnlijk meer te maken met onze samenwerkingsformule dan onze Brusselse eigenheid. Internationaal heeft de oorsprong een zeer groot belang in sommige landen als Japan. Daar geldt ‘Brussels’ als een aanzienlijke troef.” Sylvain, de oprichter van Brussels Ketjep, beaamt dit: “Zeker voor de kwaliteit van de producten en de gebruikte recepten. Het label ‘Brussels’ werkt ook geruststellend bij de klanten. Gastronomisch zijn we beroemd en dat geeft ons een voordeel ten opzichte van andere steden in de wereld. Brussel staat bekend voor zijn wafels, zijn bieren en zijn chocolatiers. De naam heeft een nauwe band met gastronomie.” “Ja”, antwoordt op zijn beurt Bernard Gustin, “maar we moeten ook globaler te werk gaan, op twee niveaus. Ten eerste zijn we er doorheen de jaren in geslaagd van Brussel de ontegensprekelijke hoofdstad van Europa te maken. Maar wij Brusselaars hebben nog steeds een te zwakke band met de Europese instellingen. Er is toenadering nodig, een integratie van deze dimensie in Brussel als stad. En dit verdient trots, zoals in Washington. Het is een voordeel voor ons, in geen geval een last. Dankzij de Europese instellingen is Brussel een van de grootste steden ter wereld. Ten tweede is de marketing van Brussel niet sterk genoeg om de toeristische troeven van de stad te verkopen. (Wij proberen dat in onze campagnes te verhelpen.) Nochtans is deze stad in vele opzichten Brussels Ketjep: een gamma kwaliteitsvolle sausen, met het label ‘Brussel’ erop. buitengewoon. Brussel is een verkoopargument omdat het de stad is waar de eurocraten naartoe moeten of waar vergaderingen in grote bedrijfshoofdzetels plaatsvinden. Evenals Barcelona, dat hierin misschien iets te ver is gegaan, moet Brussel de stad worden waar ik een weekend wil doorbrengen omdat ik daar geweldige dingen kan doen en omdat ik in een straal van 100 km in de zomer naar de zee kan, in de winter naar de sneeuw en ook steden als Brugge en Antwerpen kan bezichtigen. Op dat vlak is er nog veel werk aan de winkel, al geef ik toe dat talrijke initiatieven als Sprout to be Brussels sinds verleden jaar, kort na de terreuraanslagen, in die richting inspanningen leveren. Internationaal moeten we laten weten dat Brussel een ongelooflijke stad is. Alle troeven liggen voor het grijpen, maar ze worden niet voldoende in de verf gezet.” ● BIJ KINEPOLIS WERKEN WE GRAAG OP MAAT VAN DE KLANT. NOG IETS DAT U MISSCHIEN NIET WIST OVER ONS. Evenementen heb je in alle maten en gewichten. Uitbundig of intiem. Groot of klein. Met of zonder catering. Met of zonder fi lm… Niet meer dan logisch dus dat we elke keer weer voor een oplossing op maat zorgen. Meer info? Check kinepolisbusiness.com of bel Alisson Sinéchal of Nick Peerts op 02 474 26 30 Meer dan alleen cinema. BECI - Brussel metropool - maart 2017 29 © Reporters

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication