32

DYNAMIEK OVERGANG Drukt Vincent Callebaut binnenkort zijn stempel op Brussel? De Belgische architect Vincent Callebaut wist ons al te verbluffen met indrukwekkende projecten in Aziatische landen, in het nabije Oosten, in de Verenigde Staten en in het noorden van Europa. Hij keert ergens naar huis terug met een project rond de site van Tour & Taxis. De vraag is of Brussel hiervoor klaar is? Johan Debière H et voordeel van conferenties is dat vooraanstaande personen elkaar daar soms tegen het lijf lopen. En zo gebeurde het dat Vincent Callebaut, na de presentatie van zijn werk dat twee jaar geleden door Extensa, de vastgoedpromotiepool van Ackermans & van Haaren (AvH) werd gevraagd, AvH voorzitter van de raad van bestuur Luc Bertrand ontmoette. De man was geboeid door de aanpak van Callebaut en vroeg hem na te denken over een out of the box project voor de site van Tour & Taxis, eigendom van Extensa. “Ik heb daaraan met veel enthousiasme gewerkt omdat ik dit uitgestrekte gebied goed ken: ik heb er tijdens mijn studies geleefd”, herinnert zich Vincent Callebaut. Een boeiend denkproces met, op de achtergrond, ook een gevoel van noodzaak: “Het zwaartepunt van het Gewest verplaatsen van de Europese wijk naar deze zone langs het kanaal, die het zeker verdient.” Uit zijn weelderige geest ontstond dus een project dat niets te maken heeft met wat wij gewoonlijk in ons gewest tegengekomen. Enerzijds drie “verticale wouden”, residentieel, 100 m hoog en op een totale oppervlakte van 85 000 m². En anderzijds een project voor de 50 000 m² van het Zeestation dat wordt omgebouwd tot een ‘biocampus’ met multifunctionele ruimtes voor handel, kantoren en gemeenschappelijke uitrustingen. De presentatie van het project ging gepaard met enkele onthutste reacties van mensen die de zeer eigen en buitensporige stijl van architect nog niet hadden leren kennen. Het project is beslist zeer karaktervol en totaal verschillend van de nogal rechtlijnige gebouwen die we in Brussel al lange jaren gewoon zijn. Maar het is 100% conform de Callebaut-stijl. Er werd hem trouwens uitdrukkelijk gevraagd om een origineel project te ontwerpen dat afstand zou nemen van de typisch Brusselse architectuur die alleen rentabiliteit nastreeft. “Ik moest iets anders afleveren dan rijen schoendozen, zoals men die maar al te vaak op het grondgebied van Brussel hoofdstad aantreft”, vertelt hij. Stedelijke netwerken Ondanks de uitgebreide ruimte op de site geeft het grootschalige project de indruk dat het al de overblijvende ruimte inpalmt. Lise Nakhlé, adviseur stedenbouw bij BECI, weet van wanten wat betreft stedenbouwkunde, architectuur en vastgoedpromotie. Zij juicht toe dat de Belgische architect nu eindelijk in eigen land en niet meer aan de andere kant van de wereld zijn talent en kunst kan ontplooien. Het project beantwoordt aan belangrijke vraagstukken zoals een rationeel gebruik van hulpbronnen en de aanwezigheid van groenvoorzieningen in de stad, maar “was het wel nodig Vincent Callebaut los te laten op een site waar andere gebouwen een totaal andere logica en geschiedenis bezitten?”, vraagt ze zich af. Een braakliggende grond was waarschijnlijk beter geweest om de architect toe te laten zijn kunst de vrije teugel te laten. Het vele groen in zijn ontwerp en de veelvuldige aanwezigheid van water weerspiegelden met vernuft de ‘netwerken’ die Brussel Leefmilieu destijds had gelanceerd en waaraan zijn adjunct directeur-generaal Eric Schamp bijzonder gehecht was. Dit denkproces integreert in eenzelfde project een architecturaal concept, zorg voor het leefmilieu en sociale en economische ontwikkeling. Hierbij dient gezegd dat de kosten niet hoger oplopen dan 1.200 €/m², met inbegrip van de duurzame voorzieningen, “waardoor de huurlasten aanzienlijk kunnen worden verminderd”, besluit de architect, het hoofd in de wolken maar blijkbaar met beide voeten op de grond. ● Informatie: http://vincent.callebaut.org 30 BECI - Brussel metropool - maart 2017 © R.T.

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication