30

TOPIC ducten – in dit geval een vernieuwde ketchup – en ook de eerste saus die de ruimte werd ingestuurd … Ook dit is het merk ‘Brussels’! Isabelle Hamburger en de creaties van het Huis Vervloet. Bier … en ketchup! We horen hetzelfde verhaal van Olivier de Brauwere, medeoprichter van het Brussels Beer Project: “Belgisch bier geniet een schitterende faam, maar met het element ‘Brussels’ erbij kunnen we ons echt onderscheiden. We kwamen terecht op een vrij klassieke markt die onder toezicht staat van enkele families en grote aandeelhouders. Wij onderscheiden ons op twee manieren: de creativiteit bij de productie van onze bieren en de samenwerkingsdimensie van de activiteit. Wij verwijzen niet naar de brouwerstraditie van abdijen, maar naar onze creativiteit en onze deskundigheid. Onze gemeenschap is uitgebreid en kosmopolitisch, maar zeer op Brussel gericht.” Hij beschouwt de Brusselse identiteit als “van fundamenteel en natuurlijk belang”: “Ons project is hier geboren. De brouwerij bevindt zich in hartje Brussel, in de Dansaertstraat. Brussel is een onuitputtelijke bron van inspiratie voor onze creaties. Ons team bestaat zowel uit etnische als ingeweken Brusselaars, conform de Brusselse kosmopolitische et veelzijdige werkelijkheid.” Multiculturalisme hoort bij Brussel, vindt hij, en stemt overeen met de gezelligheid van bier. “Deze situatie vinden we ook terug in ons team, dat tegelijk Franstalig, Nederlandstalig en meertalig is. Sommige van onze medewerkers zijn ingeweken Brusselaars, afkomstig uit Spanje, Italië, Duitsland, noem maar op …” Op gastronomisch vlak staat de faam van Brussel weliswaar als een paal boven water. Hiervan getuigt de zeer smakelijke Brussels Ketjep, een onderneming die de beroemde tomatensaus produceert en die werd opgericht door een ingeweken Brusselaar die zich ‘Sylvain’ laat noemen. Zijn concept? Een kwaliteitsvolle ketchup, voornamelijk bestemd voor restaurants. De overtuigde klanten vragen hem nu ook hoogkwalitatieve mayonaise en mosterd. De producten zijn voortaan bij Rob verkrijgbaar en verspreiden zich over gans België, mede dankzij het label ‘Brussels’, noch Vlaams, noch Waals, dat de ganse Belgische markt overtuigt. Ook internationaal is het merk goed bezig, met export naar Frankrijk, Luxemburg, Groot-Brittannië, Nederland, Israël … Maar het voornaamste, volgens Sylvain, is een zeer goed product op de lokale markt, zoals het ook het geval is voor bier, frieten en chocolade. “Sausen surfen mee op het succes van die producten.” Eenvoudige maar kwaliteitsvolle pro28 BECI - Brussel metropool - maart 2017 Een internationaal merk Het Brussels Beer Project verkoopt momenteel twee derde van zijn productie in Brussel, maar exporteert ook naar 20 landen, Frankrijk en Japan op kop. “Wij willen ons verder ontwikkelen, hier thuis, in Brussel, maar ook internationaal voor een publiek van ‘beer lovers’ en ‘beer geeks’. Dat zijn klanten die op zoek zijn naar een zeldzaam en speciaal product, met de specifieke smaak”, weet Olivier de Brauwere. En hij bevestigt dat de Brusselse oorsprong op internationaal vlak een troef betekent: “Lokale projecten en producten zijn zeer begeerd. Onze benaming weerspiegelt het gevoel van gemeenschap, om deel te nemen aan het project. Belgische bieren genieten een grote faam in de export, maar het lokale segment wordt verrassend weinig bezocht. Onze Japanse invoerder, een grote fan van onze hoofdstad, noemde zijn firma Brussels Co.” En hoe is het met Brussels Airlines gesteld? De maatschappij mag haar naam tot in 2018 gebruiken, maar daarna? Kan Bernard Gustin zich een even sterk Belgisch merk inbeelden zonder het woord ‘Brussels’ erin? “Ik geloof niet dat er een moratorium bestaat op het merk Brussels Airlines. Misschien bestaat het binnen 10 jaar nog. Vandaag is het een sterk merk in België en in Afrika, maar in de rest van de wereld scoort het zwakker. We hebben nochtans sterke ambities naar trans-Atlantische vluchten toe. En wij lanceerde dit jaar een verbinding met Mumbai. Het zou geweldig zijn, mocht ik de Antwerpse diamanthandelaars waarborgen dat ze met Brussels Airlines – blauw en rood – vliegen, en tegelijk in Mumbai het vliegtuig in geel en blauw herschilderen, met de naam Lufthansa Belgium erop. De ideale naam zou een combinatie zijn van onze Belgische troef, onze Afrikaanse dimensie en een internationale erkenning. Voor het ogenblik is een naamsverandering niet gerechtvaardigd, maar we mogen niet beweren dat dit nooit zal gebeuren.” City marketing: werk aan de winkel Geldt Brussel als een verkoopargument? “Jazeker”, antwoordt Olivier de Brauwere, “zowel in Brussel als internationaal. Wij verkopen hoe langer hoe meer in Vlaanderen en Sébastien Morvan en Olivier De Brauwere, oprichters van het Brussels Beer Project © Reporters © Reporters

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication