29

TOPIC SALES & MARKETING Het merk ‘Brussel’ een stimulans voor de verkoop? In welke mate fungeert de naam van de Europese hoofdstad als een commerciële prikkel? Allerlei ondernemingen, groot en klein en uit diverse sectoren, beroepen zich erop. Sommige voegen het woord ‘Brussels’ aan hun benaming toe, zonder er noodzakelijk gevestigd te zijn. De ‘Brussels South Charleroi Airport’ bijvoorbeeld. We bespraken dit alles met enkele ‘Brussels’-gelabelde ondernemingen. Vincent Delannoy W at is de commerciële waarde van Brussel, als merk? Toen het magazine Brand Channel dit enige tijd geleden onderzocht, schommelde de raming rond 456 miljard dollar. Op zich meer dan Vlaanderen, Wallonië of zelfs België. Het ging natuurlijk om een theoretische schatting, onder andere aan de hand van de faam en de aanwezigheid van Brussel in verscheidene media doorheen de wereld. Intuïtief zorgt het merk Brussel voor een betere zichtbaarheid. Het standpunt van onze gesprekspartners hierover. Wij vroegen aan Bernard Gustin, CEO van het onlangs door Lufthansa overgenomen Brussels Airlines, hoe hij de identiteit van zijn luchtvaartmaatschappij ervaart. “Op de Europese markt hebben we te maken met wereldwijde merken die in alle landen bekend zijn. Wij zijn in België bekend, maar minder internationaal. Brussel is echter in de ganse wereld beroemd. In 2001 hebben we dus een zeer pragmatische keuze gemaakt: de mensen moesten precies weten wie wij zijn. Wij verbinden Brussel met de rest van de wereld omdat Brussel wereldwijd gekend is en deze stad alle dagen in de media aan bod komt. Daarop hebben wij verder gebouwd en wij betreuren deze keuze niet. Als u niet over een wereldwijd merk beschikt, zorg er dan voor dat de mensen begrijpen wat u doet.” Als aandeelhouder besliste Lufthansa verder op het merk te kapitaliseren: “De Lufthansa groep scoort dankzij zeer sterke lokale merken, in België, in Duitsland, in Zwitserland en in Oostenrijk. Het is nu tijd om processen op gang te krijgen en een aantal zaken op elkaar af te stemmen om een kritische massa te bereiken en dankbaar gebruik te maken van de kracht van Lufthansa, mét behoud van onze eigenheid. Als we een generieke en algemene naam kiezen, zoals andere het hebben gedaan, en vanaf niets vertrekken, dan worden we een karakterloze ‘Me Too Airline’. Op elk van zijn ‘home markets’ beschikt Lufthansa echter ten opzichte van zijn concurrenten over een echt sterk en lokaal merk. Op dit merk voortbouwen is de boodschap!” Smaakt naar kwaliteit ‘Brussels’ is veel meer dan een beroemde stad en bestemming. De naam staat ook gelijk met kwaliteit, Bernard Gustin verklaart Fabienne Vaerewyck, van Brussels Exclusive Labels, de vereniging van 80 Brusselse prestigieuze namen die uitblinken door de hoge kwaliteit van hun producten en diensten. Genieten sommige sectoren internationaal een specifieke faam? “Welja, de Zavel is beroemd om zijn antiquairs en de betere Brusselse restaurants genieten een schitterende reputatie bij de toeristen en zakenlieden”, antwoordt Fabienne Vaerewyck. “Maar daar blijft het niet bij: wij bieden een kwaliteit die u nergens anders in het buitenland vindt. Het heeft niets te maken met grote internationale huizen die in alle grootsteden vertegenwoordigd zijn.” Wij bieden eerder getypeerde producten die voortvloeien uit een merkwaardige handigheid en een authentieke ambachtelijke traditie. Dit bevestigt het Huis Vervloet, die bronzen beelden produceert, waarvan 80% voor de export: “De naam ‘Brussel’ wordt onder onze klanten bijzonder gewaardeerd en betekent een ware troef”, stelt Isabelle Hamburger vast. “Deze trend is tijdens de afgelopen jaren nog versterkt.” Waarom dan? “Een kwaliteitsgarantie”, antwoorden de klanten van het Huis Vervloet, die de Brusselse leverancier hebben leren kennen dankzij beurzen in het Midden-Oosten, Frankrijk, Moskou, Italië … “Wanneer klanten naar de oorsprong van een product vragen en ‘Brussel’ te horen krijgen, gaan hun ogen glinsteren!”, beweert Isabelle Hamburger. “In Brussel blinken we uit in het opleiden en behouden van ambachtslieden. De ambachtelijke beroepen zijn weer ‘in’. Het werd hoog tijd.” BECI - Brussel metropool - maart 2017 27 © Reporters

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication