21

Nagenoeg 800 ambassadeurs bij AG Insurance Ook voor rekrutering Ambassadeurs die via hun netwerk informatie verspreiden over vacatures kunnen de rekrutering een flinke duw in de rug geven. Trotse en gemotiveerde medewerkers zullen u onderneming als een aangename werkomgeving beschrijven. Hierover zegt Patrick De Pauw: “Met de hulp van eigen medewerkers in de zoektocht naar nieuw talent bouwt uw onderneming een imago van aantrekkelijke werkgever. Zo ontvangt u talrijke spontane sollicitaties en houdt u de kosten laag.” In grote ondernemingen vindt u gemakkelijk 10 tot 15% ambassadeurs. In kleinere organisaties loopt dit cijfer soms tot 80 of 100% op. Patrick De Pauw, CEO van Social Seeder Uw ambassadeurs kunnen zelfs het menselijke gezicht worden van uw rekruteringscampagnes. De Dienst Brandweer en Dringende Medische Hulp van Brussel lanceerde in 2016 een grootschalige rekruteringscampagne waar ze haar ambassadeurs bij betrok. Op de interventievoertuigen verschenen grote panelen met oproepen als “Word mijn collega” of “Kom erbij”, met als hoofdfiguren … de brandweermannen zelf. Nuttige tips Wenst u dat uw werknemers zich positief uiten over de onderneming? Toon dan dat u veel om hen geeft. Een gefrustreerde medewerker zal nooit ambassadeur willen worden. Zorg voor het welzijn van de medewerkers met een prima werkomgeving, luistervaardigheid en erkenning voor hun werk. “In grote ondernemingen vindt u gemakkelijk 10 tot 15% ambassadeurs. In kleinere organisaties (onder meer familiebedrijven) loopt dit cijfer soms tot 80 of 100% op”, verzekert Patrick De Pauw. Vergemakkelijk de taak van de ambassadeurs. “Voor sociale netwerken is het bijvoorbeeld best dat de ondernemingen kant-en-klare inhoud aanbieden, die de ambassadeurs slechts te verspreiden hebben”, aldus Patrick De Pauw. “En doe ook niet te vaak een beroep op hen, of ze worden het beu. Eén à twee keer per maand is meer dan voldoende.” Vergeet uw ambassadeurs niet te bedanken. Dit kan concreet, met een cadeautje of een waardebon, maar vaak volstaat een eer betuigende erkenning. “Breng deze mensen voor het voetlicht op de website of het blog, stuur een persoonlijk dankmailtje. Zo voelen ze zich erkend en zullen verder willen doen”, besluit Patrick De Pauw. ● aangeworven “Ons ambassadeursprogramma ontstond in feite met de Olympische Spelen van Londen in 2012”, herinnert zich Frija Leunens (Head of Branding & Sponsoring). Toen lanceerde de verzekeringsmaatschappij een interactief platform waar mensen zich konden inschrijven. Dit functioneerde vlot en vandaag kan AG Insurance op een netwerk van 800 voornamelijk via intranet gerekruteerde ambassadeurs rekenen. “Wij blijven zeer actief in de sport (Olympische Spelen en Memorial Van Damme), maar onze ambassadeurs treden ook in veel andere domeinen op”, zegt Frija Leunens. Voorbeelden zijn animatie op de sociale netwerken, het opstellen van een blog, het onthaal van nieuwe collega’s, de bemanning van stands, de inhuldiging van gebouwen, vrijwilligerswerk enz. “Wij scoren omdat elke ambassadeur volgens zijn eigen interesses deelneemt.” Frija Leunens En ze voegt eraan toe dat AG Insurance voor zijn rekruterings- of reclamecampagnes geen beroep doet op acteurs, maar in 80% van de gevallen, op zijn eigen medewerkers. “De inzet van onze ambassadeurs verhoogt de legitimiteit en de geloofwaardigheid van ons merk, zodat wij ons als een menselijk en authentiek bedrijf kunnen positioneren”, vertelt ze nog. Zij gaat er vanuit dat de impact van ambassadeurs slechts op middellange termijn (3 tot 5 jaar) kan worden gemeten. “Ondertussen voeren we toch nu en dan tevredenheidsenquêtes, onder andere aan de hand van de NPS (Net Promoter Score), die meet hoeveel mensen bereid zijn onze onderneming aan te bevelen.” Een sterkere inzet van de teams, intern, heeft trouwens niets dan voordelen. Geëngageerd en gemotiveerde werkkrachten zijn productiever, doen hun uiterste best en dragen bij tot de klantentevredenheid. “Ons ambassadeursprogramma zaait zaadjes voor een nog betere bedrijfscultuur”, besluit Frija Leunens. BECI - Brussel metropool - maart 2017 19 © R.T. © R.T.

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication