30

DYNAMIEK OVERGANG Modalizy, sleutel van de intelligente mobiliteit De groep Octa+ liet al van zich horen met zijn meervoudig energieaanbod (met inbegrip van 100% groene elektriciteit) en onlangs door de overname van Blue Corner, de Belgische specialist van de elektrische laadpalen. Vandaag zet de groep verdere stappen in de richting van diversificatie, meer bepaald in het beloftevolle domein van de intelligente mobiliteit. De sleutel hiertoe heet Modalizy Pass. Johan Debière A ls u in Brussel rondrijdt of dagelijks eender welke grote Belgische stad binnenrijdt, hoeven wij u niet uit te leggen hoe stroef het verkeer vaak verloopt. Er bestaan natuurlijk oplossingen voor diegenen die hun wagen liever achterlaten om zich met het openbaar vervoer te verplaatsen of om gebruik te maken van een of ander in Brussel-Hoofdstad aangeboden alternatief: het Villo-netwerk, de gedeelde auto’s Zencar (elektrisch) en Zipcar, de taxi’s e.a. De betaling van deze vervoermiddelen en het beheer van talloze kasstukken en tickets blijven voor de multimodale reiziger nogal omslachtig, tenminste als hij deze uitgaven als aftrekbare kosten in zijn boekhouding wil opnemen. “Wij moedigen de reiziger aan geen gebruik te maken van zijn wagen maar de meest aantrekkelijke formules te kiezen in functie van zijn behoeften. Dit alles gebeurt nu veel vlotter dankzij een bijzonder krachtige app die de positiegegevens van de gebruiker en van alle dienstenpunten van de partners bijhoudt. Op die manier kiest de reiziger de formule die het best aan zijn criteria beantwoordt (snelheid, kost …)”, vertelt Alain Allyn, Business Development Manager bij Modalizy. Op het einde van de maand ontvangt de gebruiker een factuur met een overzicht van alle uitgaven en de mogelijkheid om de btw terug te winnen, voor zover deze kosten werden aangegaan bij een dienstverlener die met Modalizy een overeenkomst ondertekende. Een flinke groep alternatieve dienstverleners Deze starter binnen de groep Octa+ mag vandaag rekenen op partners als De Lijn, TEC, BlueCorner, Interparking, BePark, eCab, V-Tax, Antwerp-Tax, ZenCar ... Bovendien kan de kaart ook worden gebruikt om een parkeerplaats op de openbare weg te betalen. De gebruiker krijgt toegang tot al deze diensten voor 8 euro per maand, naast de eigenlijke vervoerkosten. Dit bedrag wordt al gauw teruggewonnen, zelfs met 6% btw, zoals bij taxiritten of bij het verhuur van gedeelde wagens. De door de startup aangeboden oplossing doet in feite een beroep op een Mastercard kredietkaart dat ook kan worden gebruikt voor nabetaling. Met de Modalizy Pass Mastercard vermijdt de reiziger de nadelen van prepaid-kaarten die regelmatig moeten worden aangevuld. Met een tweede kaart, de zogenaamde Modalizy Refill, kan de gebruiker bovendien brandstof tanken in de 1.700 Octa+, Q8, Texaco, Lukoil, Avia, DCB en Power tankstations, of de batterijen van zijn elektrisch voertuig aan het 28 BECI - Brussel metropool - februari 2017 uitgebreide netwerk van openbare laadpalen opladen. Modalizy maakt het leven van de gebruiker niet alleen gemakkelijker: het biedt ook heel wat troeven voor het beheer van de kosten. Dankzij het beveiligde MyModalizy platform kan de verantwoordelijke de kaarten van zijn medewerkers beheren en de evolutie van hun verplaatsingskosten opvolgen. De ondergang van fossiele brandstoffen Octa+ CEO Étienne Rigo beschouwt deze innovatie als een goede manier om zijn groep voor te bereiden op de onvermijdelijke ondergang van fossiele brandstoffen: “Toen wij beslisten Modalizy van stapel te laten lopen, dachten we niet aan een deal zoals Blue Corner. En toch kaderen beide projecten ergens in dezelfde bedrijfsvisie. Deze visie hadden wij al zeven of acht jaar geleden, toen we groene elektriciteit gingen verdelen. Globaal nemen we op die manier afstand van al wat te maken heeft met fossiele brandstoffen, een activiteit die ons al decennia bezighoudt.” De federale overheid en de gewesten moeten ondertussen nog steeds een akkoord bereiken om op fiscaal vlak het concept van mobiliteitsbudget te ontwikkelen waar de ondernemingen al geruime tijd om smeken. Maar dat is een ander verhaal. ● Info: www.modalizy.be © R.T.

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication