De stedelijke uitzichten van het Kanaalplan VASTGOED EN STEDENBOUWKUNDE Het Kanaalplan moet antwoorden bieden aan een aantal Brusselse uitdagingen: huisvesting, tewerkstelling, economie, mobiliteit en kwaliteit van het leven. Federaal minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon kende iets later dezelfde benaming toe aan een totaal ander plan, gericht op veiligheid. Niet verwarren, dus! Het Kanaalplan (van Brussel) voorziet een termijn van 10 jaar om op een gebied van 700 ha verwezenlijkingen tot stand te brengen die voor de stad van strategisch belang zijn. Hoe ver staan we vandaag? Vincent Delannoy E ven aan herinneren dat heel wat gebieden in de buurt van de haven die voordien waren voorbehouden aan economische ondernemingen, in 2013 van bestemming zijn veranderd door de wijziging van het GBP (Gewestelijk Bestemmingsplan). Deze zones heten vandaag Ondernemingsgebieden in een stedelijke omgeving (OGSO). Ze streven ernaar kantoren, ondernemingen, diensten en woningen in eenzelfde wijk te combineren. De perimeter van het Kanaalplan bestaat uit vier grote geografische kernen: de voorhaven, de Béco- en Vergotedokken, het centrum en Biestebroeck-Zuid. De projecten zijn zo talrijk dat het onmogelijk is ze hier allemaal op een rijtje te zetten. Wat het woonbeleid aangaat, bespreken we hier het gebied Béco-Vergote (Brussel en Molenbeek) en het gebied Biestebroeck-Zuid (Anderlecht). De Béco- en Vergotedokken Tussen de Akenkaai en de Willebroekkaai werden de oude gebouwen van het postsorteercentrum afgebroken om plaats te ruimen voor het vastgoedproject Canal Wharf, dat nu uit de grond schiet. Het gaat om vier volumes die een rechthoek vormen rond een gemeenschappelijke groene voorziening. Het geheel biedt 270 appartementen (van studio tot 3-slaapkamerflats), naast oppervlaktes voor horeca, kantoren en handelszaken. Vlakbij Canal Wharf zal in 2019 de voetgangersbrug Picard beide oevers van het kanaal verbinden. Op de andere oever bouwt projectontwikkelaar Triple Living op twee derde van het KBC-perceel een ander residentieel geheel, onder toezicht van het team van de Brusselse meesterarchitect Kristiaan Borret. De kantoren van KBC III, gevestigd op nummer 12 van de Havenlaan, worden tegen 2018-2019 omgebouwd tot residentiële torens, met uitzicht op het kanaal. De ontwikkeling van het ganse gebied rond Tour en Taxis wordt beheerd door een bijzonder bestemmingsplan (BBP) dat de goedkeuring kreeg van de overlegcommissie. Meerdere vastgoedprojecten concentreren zich rond de Béco- en Vergotedokken. BECI - Brussel metropool - februari 2017 19 © Reporters © Reporters
22 Online Touch Home