FOCUS • 1 Belgische onderneming op 3 verandert binnen de komende 10 jaar van eigenaar. • In Brussel betreft dit 147.000 banen. • 51% van de ondernemers die binnen een tijdsspanne van vijf jaar de overdracht van hun onderneming overwegen, hebben nog geen overnemer in zicht (vergeleken met 60% in 2013). • 33 % onder hen heeft nog geen enkele stap gezet (vergeleken met 50% in 2013). Traag maar zeker beginnen de sensibiliseringscampagnes dus hun vruchten af te werpen. * UCM cijfers van oktober 2016 de gelegenheid om die bij te sturen, zodat de overnemer er geen misbruik kan van maken. Nadien helpen we de overnemers bij de harmonisering van de human resources”, zegt mevrouw Adam. Het is namelijk zo dat de meeste ondernemingen, na een overdracht, verschillen in bezoldiging en werkomstandigheden willen wegwerken tussen hun eigen werknemers en de arbeidskrachten die er via de overdracht Cristelle Adam 2. Human Resources Ook op het vlak van human resources is vooruitziendheid een ‘must’. De wetgeving verandert trouwens continu. “Vooruitziendheid vermijdt onprettige verrassingen, zeker op financieel vlak”, stelt Cristelle Adam, Segment Manager bij Partena Professional. Een begeleiding door een deskundige betekent zowel voor de overdrager als voor de overnemer de zekerheid dat alles verloopt zoals het hoort en dat financiële risico’s worden vermeden. “In de praktijk verzeilen het arbeidsrecht en de sociale zekerheid echter vaak in een vergeethoekje”, betreurt ze. Onze deskundige vindt een sociale audit absoluut noodzakelijk. “Met een dergelijke audit krijgt de overnemer een diepgaand inzicht in de sociale situatie van de onderneming en in het eventuele financiële risico dat met de overdracht gepaard zou kunnen gaan.” De overnemer is namelijk solidair aansprakelijk voor alle sociale schulden van de onderneming vóór de overdracht. Uit de sociale audit blijkt bovendien of de onderneming haar verplichtingen naleeft in domeinen als het arbeidsrecht en de sociale zekerheid. Indien de over te dragen onderneming bijvoorbeeld aan de CAO 32 bis onderworpen is, heeft de overnemer een aantal verplichtingen. Deze stap getuigt van de aantrekkelijkheid en de degelijkheid van de onderneming. En dat zijn gewichtige argumenten tijdens de onderhandelingen. “Als bovendien onregelmatigheden aan het licht komen, krijgt de overdrager bijkomen. Een andere nuttige dienst is de berekening van het sociaal passief. “Als de overnemer een raming wenst van een eventueel ontslag van werknemers in de toekomst, is een dergelijke berekening van groot belang”, verzekert Cristelle Adam. 3. Het financiële luik Stéphane Demaret, Business Partner KMO/PME bij KBC Brussels, beschouwt een overdracht vaak als een delicaat vraagstuk omdat de ondernemingen dit vooral strikt vertrouwelijk willen houden. “Om de ondernemers tijdens deze belangrijke stap in het leven van hun onderneming te steunen, hebben wij beslist actief deel te nemen aan de Transmission Hub. Onze lokale verankering en de innoverende creatie van KBC Brussels positioneren ons als een sterke partner voor Brusselse KMO’s doorheen hun ganse levenscyclus – en dus ook tijdens een overdracht.” KBC Brussels profileert zich als een financieel deskundige die KMO’s begeleidt. “Wij bieden hulp tijdens de voorbereiding van de verkoop, de herwaardering van de onderneming, de verschillende stappen van het overdrachtsproces en de financiering van de overname.” Stéphane Demaret is voorstander van een nauwkeurige analyse van het potentieel van de onderneming, evenals van de werkelijke capaciteiten van de kandidaat overnemer. Dit alles moet gepaard gaan met een voorbereiding en advies, zowel van overdrager als van overnemer. “We helpen kandidaat-overnemers bij het optimaliseren van een eventuele kredietaanvraag, onder andere voor het overStéphane Demaret (KBC Brussels) kopen van aandelen.” De toegang tot financiering blijft inderdaad een van de grote struikelblokken bij een overdracht. Vaak voorkomende problemen zijn een gebrek aan eigen middelen bij de overnemer, onvoldoende waarborgen, de duur van de kredieten en een te lage inschatting van de nodige investeringen. KBC Brussels neemt alle beslissingen lokaal, in Brussel. “Met deze typische Brusselse aanpak wensen wij ons van de concurrenten te onderscheiden en beter te scoren. Wij streven ambitieuze doelstellingen na en wensen de beste financiële partner te worden voor onze doelgroepen in Brussel.” 4. Op fiscaal vlak Een overdracht heeft ook op fiscaal vlak een heleboel gevolgen en dito technieken, wat betreft de belasting op het inkomen, de successie- en schenkingsrechten e.d. Deloitte beschikt in dit opzicht over fiscaal deskundigen die zich specialiseren in fusies en acquisities en dus een hele waaier diensten aanbieden aan kandidaat overdragers en overnemers. De fiscale audit is zeker een van de nuttigste diensten, want hiermee kunnen mogelijke fiscale risico’s en/of opportuniteiten worden opgespoord. “De ondernemer die een bedrijf beslist over te nemen, is niet op de hoogte van het fiscale verleden ervan en weet dus niet wat hem daar te wachten staat”, vertelt Fabrice Dandois, Manager bij Deloitte Fiduciaire. Vandaar het belang van een fiscale analyse die alles in de onderneming onder de loep neemt. “Het is de bedoeling na te gaan of er geen fiscale geschillen bestaan en, zo ja, die op te lossen”, verduidelijkt Guy Van de Velde, Partner bij Deloitte Business Process Solutions. Gebeurt dat niet, dan riskeert de overnemer twee of drie jaar later een aantal minBECI - Brussel metropool - januari 2017 35 © R.T. © R.T.
38 Online Touch Home