FOCUS Zijn starters de nieuwe superhelden? ENTERPRISE LIFECYCLE Een startup beginnen lijkt nog nooit zo eenvoudig te zijn geweest. De ondersteuningsmechanismen en -structuren schieten als paddenstoelen uit de grond. De nieuwe economievormen sporen steeds meer ondernemers aan om hun idee te lanceren. Maar wat maakt of kraakt een succesvolle startup? Julien Ide 26 juli 2016. Take Eat Easy wordt onder toezicht geplaatst. Het nieuws slaat in als een bom, de startup leek goed op weg om hoge toppen te scheren: een omzet van € 16 miljoen in 2015, actief in 20 Europese steden, 160 werknemers ... Volgens een studie van het kantoor Graydon overleven 30% van de Belgische bedrijven de eerste vijf jaar niet. Wij buigen ons daarom over de kwaliteiten waarover een ondernemer moet beschikken en over de fouten die hij beter vermijdt. Het gezond verstand, altijd Zich in vraag kunnen stellen en zelfkritiek lijken wel een must voor starters. Fabienne Malaise, hoofd van de Start’Hub van BECI, legt uit: “U moet uw project absoluut kunnen herbekijken, vooral in het begin. Een idee heeft in de praktijk nooit de vorm van de theorie; u moet het project ervaren, testen en valideren. De starter die hierin slaagt, is degene die zijn project aan de werkelijkheid toetst, aan het publiek, professionals en zelfs familieleden.” Marie Laurent en Yasmine Al-Zuhbi richtten Yumm’eat op. Voor hen is nederigheid de sleutel tot het succes: “Loop niet te hard van stapel, maar pak de zaken stap voor stap aan. Kritiek kunnen aanvaarden, ook wanneer dat geen deugd doet, is ook belangrijk. En nooit opgeven!” Zij benadrukken het belang van communicatie: “Een kleine startup beschikt meestal slechts over een erg beperkt communicatiebudget. Toch betekent dit niet dat ze niet aanwezig kan zijn op sociale netwerken. Het is ook belangrijk om een communicatie-marketingplan op te stellen en op regelmatige basis acties te houden, hoe klein die ook zijn.” Volgens Ludovic Elens, ambachtelijke brillenmaker, is volharden de boodschap. “Toen ik mijn winkel in de buurt van de Zavel wou openen, hebben velen me dat afgeraden. Ik heb moeten vasthouden en het is me gelukt. Geloof rotsvast in uw project. Mijn vrouw heeft me in dat opzicht sterk gesteund. Zij heeft haar baan trouwens ook opgezegd om voltijds met mij te kunnen werken.” Hij wijst ook op een aantal fouten die u als starter beter vermijdt. “Ik heb geleerd om nooit te snel op een onverwacht verzoek van een klant te reageren. Ik wou de zaak niet in gevaar zetten. Dat geldt ook voor leveranciers. Ik had bijna een contract getekend met een bureau dat het volledige administratieve en financiële deel van de winkel zou overnemen. Ik heb tijdig ingezien dat dit geen grote meerwaarde betekende en heb zo vermeden een contract 28 BECI - Brussel metropool - januari 2017 Ludovic Elens. te tekenen dat me veel gekost zou hebben zonder me veel op te brengen.” Sinouhé Monteiro staat een jaar aan het hoofd van Ewala. Volgens hem is sectorkennis van essentieel belang. “Veel mensen verwaarlozen de basiskennis van het vak waarin zij starten. Dat is verkeerd. Echt gepassioneerd zijn door zijn project kan echt helpen om de fijne kneepjes van het vak onder de knie te krijgen. Zonder deze kennis is zelfs een diploma van Harvard nutteloos.” Netwerken, overal Volgens Fabienne Malaise is een goed netwerk primordiaal: “Zonder netwerk kunt u niet overleven. Ik heb het niet enkel over persoonlijke kennissen of het netwerken op zich. Het netwerk omvat alle ontmoetingen die een startup iets kunnen bijbrengen. Veel ondernemers geloven dat zij alles alleen kunnen doen, en dat is een grove denkfout. Na de nodige investeringen, maar zonder aan Marie Laurent (links) en Yasmine Al-Zuhbi. © R.T. © R.T.
31 Online Touch Home