29

Beknopte CV In de jaren 90 zorgde deze temperamentvolle vrouw voor enig oproer in de reclamewereld toen ze samen met Philippe Lhomme en Daniel Weekers (Deficom) het bureau Crystal oprichtte en ontwikkelde, dat voorstander was van meer transparantie in de tarifering. Ze stond ook aan de wieg van het netwerk van mediabureaus Space, dat later het grootste mediabureau van het land zou worden. Drie jaar na de oprichting van Crystal liet Anne Bataille zich verleiden door Britse aandeelhouders en sloot ze zich aan bij een groep die zou uitgroeien tot het Dentsu Aegis Network. In enkele jaren tijd groeide de Belgische dochteronderneming van twee medewerkers tot meer dan 200 arbeidskrachten. Merkwaardig genoeg bleef Anne Bataille 22 jaar lang CEO van de onderneming die ze heeft verkocht. Sinds de lente van dit jaar geniet ze een actief pensioen als lid van verscheidene verenigingen (o.a. Pink Ribbon) en raden van bestuur. Ze heeft op een vrijwillige basis deelgenomen aan de Sprout to Be Brussels campagne om het imago van Brussel opnieuw wat op te krikken. “Brusselse bureaus hebben er bovendien alle baat bij zich in niches te specialiseren”, adviseert Anne Bataille. België is wereldwijd een vruchtbare voedingsbodem voor de zogenaamde ‘field marketing’: marketing op het terrein, met animatie in de verkooppunten. Ook kortstondige winkels terrein. Het wereldwijde succes van Tomorrowland is hier een voorbeeld van, in de sector van de festivals.” Belgische doeltreffendheid Anne Bataille heeft haar eigen onderneming laten opnemen in een wereldgroep (Dentsu Aegis Network). Ze had daar de gelegenheid om de communicatieberoepen en –praktijken in meerdere landen te vergelijken. Vaak stelt België zich veel te bescheiden op, rekening houdend met haar doeltreffendheid en professionalisme. “Heeft dat iets te maken met de hoge loonkosten in ons land? Wij hebben in elk geval geleerd optimaal om te gaan met onze resources en op een zeer georganiseerde en gestructureerde manier te werk te gaan. De Belg is bijzonder flexibel en past zich aan alle situaties aan. Hij is bovendien bijzonder pragmatisch ingesteld.” Dit zijn de troeven van een klein land, noch Duits, noch Frans, noch Engels. In een globale wereld is een dergelijke eigenheid het koesteren waard. “Een ander, vaak miskend gevolg hiervan is dat professionals in onze communicatiesector vaak aan de spits staan van de computertechnologie.” Deze betrekkelijke voorsprong kunnen we als een troef uitspelen in een communicatiesector die meer en meer de digitale toer opgaat en waar ‘big data’ een steeds belangrijker rol speelt, zowel voor de media als voor de reclamebureaus. ● Voor professionals met ambitie MEZURE, opleidingen om te kunnen innoveren In de sectoren: Management, Diensten, Energie, Communicatie, Ontwerp & Design, Techniek Ontdek ons aanbod op www.mezure.be (pop-up stores) kunnen heel wat troeven voorleggen in ons laboratoriumland waar verscheidene culturen met elkaar in aanraking komen. “Omdat België klein maar dichtbevolkt is, kunnen hier geweldige experimenten plaatsvinden, met een bijzonder geïndividualiseerde marketing op het info@mezure.be - Tour & Taxis Havenlaan 86c bus 2O9 - 1OOO Brussel BECI - Brussel metropool - januari 2017 27 © Media Marketing/S.Papandropoulos

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication