8

Parkeren In 2012 telde Brussel zo’n 750 000 parkeerplaatsen. In 2013 en 2014 werd de database over het aanbod aan en de vraag naar parkeerplaatsen buiten en langs de openbare weg bijgewerkt. Er werden in totaal ongeveer evenveel plaatsen geteld als in 2012. Het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing (BWLKE11 ) van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil zo’n 25 000 parkeerplaatsen buiten de openbare weg schrappen in het kader van de vernieuwing van de milieuvergunningen. Waarom? De beschikbaarheid van een parkeerplaats op de bestemming is een belangrijk criterium bij de keuze van het vervoermiddel. Parkeerplaatsen zijn dus een middel om mensen te ontraden om overdag de wagen te nemen. En als zij kiezen voor een efficiënter vervoermiddel afhankelijk van hun behoeften, dan zullen degenen die echt niet zonder hun wagen kunnen vlotter kunnen rijden. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft ook een Gewestelijk Parkeerbeleidsplan opgesteld dat in 2014 van kracht werd. Dit toont aan dat er binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gestreefd wordt naar coherentie en eenvormigheid. Het speciaal opgerichte Parkeeragentschap heeft de taak om dit parkeerbeleid toe te passen op gewestelijk niveau. De gemeenten krijgen wel bijzondere rechten en mogen bijvoorbeeld vrijstellingskaarten afleveren. Nu stelt de regering wijzigingen voor aan de ordonnantie van 2009. Door deze wijzigingen zouden PBM een vrijstelling kunnen krijgen in alle gereglementeerde parkeerzones en zouden parkeerplaatsen langs de openbare weg per minuut betaald kunnen worden. Die wijzigingen zullen de regels in de 19 Brusselse gemeenten hopelijk dichter bij elkaar brengen. Fiets Voor het modale deel van de fiets streeft het gewest tegen 2020 een doelstelling van 20 % intra-Brusselse gemechaniseerde verplaatsingen na.13 Het fietsbeleid voor de periode 2010-2015 wil bijdragen aan de ontwikkeling van Brussel als duurzame hoofdstad. In dit kader werd gestreefd naar een daling van het aantal wagens met 6 tot 10 % tegen 2015 en met 20 % tegen 2018, zoals voorzien in het IRIS 2-plan. Ook gepland: 100 % van de Brusselse gewestwegen moet veilig zijn voor fietsers. Via initiatieven zoals de fietssnelwegen, die het traject van de HST (High Speed Train) tussen Brussel en Leuven volgen, kunnen honderden fietsers hun woon-werktraject snel en in alle veiligheid afleggen.15 De fiets is ook welkom in de voetgangerszone in de kern van Brussel-Stad, maar dan wel langzaam. In november 2014 hebben het bestuur van de stad Brussel, de MIVB en de Brusselse minister van Mobiliteit het nieuwe verkeersplan voorgelegd dat geleidelijk zal worden ingevoerd in de Vijfhoek.16 Deze inrichting van een voetgangerszone zal uiteraard gepaard moeten gaan met een reeks maatregelen om de economische activiteiten te ondersteunen. Meer nog, er moet rekening worden gehouden met een hele logistieke structuur, onlosmakelijk verbonden met de economische activiteit: leveringen, parking, bediening van de hotels, toegang voor taxi’s17 Als deze zone goed uitgedacht en goed beheerd wordt, zou die synoniem moeten staan met een dynamiek en een nieuwe welvaart. 11. Meer informatie over het BWLKE vindt u op pagina 11. 12. BECI, “Parkings in Brussel – Of een hold-up van 750 miljoen euro, in volle crisis”, link http://www.beci.be/centre_de_connaissance/environnement/brussels_green_network/air_climat/cobrace/ geraadpleegd op 8 april 2015 13. Gracq, Impact en potentieel van fietsgebruik voor de economie en de werkgelegenheid in het Brussels Gewest, Brussel, 2014, p. 77 14. Fietsplan 2010-2015 van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Doelstellingen, principes en monitoring, Brussel, p. 23 15. GRACQ, “Succès pour la HST-route entre Bruxelles et Louvain”, 2013, link: http://www.gracq.be/NEWS-2013-11/HSTRouteLeuvenBrussel geraadpleegd op 9 april 2015 16. Le Soir, “Le piétonnier au centre de Bruxelles sera plus grand que prévu”, 2014, link: http://www.lesoir.be/715432/article/actualite/regions/ bruxelles/2014-11-24/pietonnier-au-centre-bruxelles-sera-plus-grand-que-prevu geraadpleegd op 9 april 2015 17. BECI, “Zijn voetgangerszones goed voor de commerciële en toeristische aantrekkingskracht van het stadscentrum?”, 2015, link: http://www.beci.be/ centre_de_connaissance/amenagement_du_territoire/pietonnier_et_attractivite/ geraadpleegd op 14 april 2015 BECI | Mobility TOOLBOX 8

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication