9

Besluit BECI, de Brusselse Kamer van Koophandel, vertegenwoordigt, dankzij zijn teams, duizenden ondernemingen, behartigt hun belangen en biedt hen talloze diensten aan voor een beter beheer van hun zaak.18 Op het vlak van mobiliteit trachten wij al jaren een ‘economisch-sociaal-ecologisch’ evenwicht te behouden dat nodig is om een eerlijk en rechtvaardig beleid te voeren. En BECI zal dat blijven doen tot mobiliteit niet langer uw grootste prioriteit is. We merken op dat de grote bedrijven, de belangrijkste werkgevers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, een indrukwekkend aanpassingsvermogen hebben. We stellen ook vast dat Brussel een zekere aantrekkingskracht heeft weten te behouden, wat tal van bedrijven doet besluiten om zich aan te passen en niet te kiezen voor een snelle verhuizing naar de Waalse of Vlaamse rand. Het aantal leegstaande kantoren in de Vlaamse rand (25 %) is daar een goed bewijs van. Deze grote bedrijven hebben een waardevolle knowhow verworven: de fleet managers, facility managers of DHR van de grootste bedrijven hebben nu de pet van ‘mobility manager’ op. Dat geldt echter niet voor de kleinste bedrijven, die nog altijd in de meerderheid zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (+20 % in 10 jaar). Voor een bedrijf met 5, 10 of zelfs 20 medewerkers is het moeilijk om een mobiliteitsstrategie uit te werken, een plan voor telewerken in te voeren of wegwijs te raken uit alle producten en diensten die elke dag opduiken op een markt in volle ontwikkeling! Het is nu net voor deze bedrijven dat BECI een ‘Mobility Toolbox’ wilde opstellen. Deze toolbox bevat een waaier van praktische en commerciële informatie voor bedrijven die de mobiliteitsstrategie van hun werknemers en/of hun goederen willen herzien: wettelijke verplichtingen, oplossingen, diensten en producten op de markt, advies en beste praktijken. Met andere woorden, de Toolbox is de evolutieve syllabus van de Brusselse ondernemingen om hun mobiliteitsbeleid uit te werken. De toolbox is onderverdeeld in diverse grote thema’s: verplaatsingsmethodes, delen, new ways of working, parking, leveringen enz. Elk onderdeel bestaat telkens uit algemene informatie (Wat is dat, coworking?), wettelijke informatie (Een verplicht bedrijfsvervoerplan, waarom?) en informatie over ‘producten en diensten’ om een overzicht te geven van de diverse oplossingen op de markt voor een efficiëntere mobiliteit (het beheer van de derde betaler door de MIVB, hoe werkt dat?). 18. BECI, “Wie zijn wij?”, link: http://www.beci.be/a_propos_de_beci/ BECI | Mobility TOOLBOX 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication