8

THINK TANK Oproep tot gezond politiek verstand BRUSSELS MEETS BRUSSELS “Laat Brussel en haar gewest werken”: zo klinkt, in een notendop, de zeer pragmatische oproep van de ondernemers tot de beleidsmakers tijdens Brussels Meets Brussels, het jaarlijkse BECI-evenement. Het had dit jaar plaats op 20 november in de Club van Lotharingen en stond in het teken van de zin voor initiatief, het enthousiasme en de trots om in Brussel zaken te doen. H et is geen toeval dat BECI dit jaar voor de prestigieuze Club van Lotharingen op het Poelaertplein koos voor zijn jaarlijkse evenement: “We wilden de heropening van de Louizatunnel vieren, waarvan de sluiting de bovenstad bijna heeft vermoord,” aldus Thierry Willemarck, de voorzitter van BECI. Mobiliteit: een “annus horribilis” De mobiliteit was het eigenlijke hoofdthema van de avond. Na een moeilijk jaar vat dit thema op zich een aantal Brusselse uitdagingen samen, in die mate dat Olivier Willocx, gedelegeerd bestuurder van BECI, het jaar bestempelt als annus horribilis. Hij haalt de aanleg van de verkeersvrije binnenstad aan, de lockdown van november 2015, de sluiting van de tunnels en de stakingen van het openbaar vervoer in januari 2016, de aanslagen van 22 maart en de gevolgen daarvan. Het is dus allerminst verrassend dat mobiliteit zich in onze laatste peiling – afgenomen in juni – ontpopt als de primaire bezorgdheid van de ondernemers. Het thema staat al vijf jaar lang regelmatig aan de top maar leidt deze keer met een score van meer dan 64%, terwijl dit zes maanden eerder ‘slechts’ 50% bedroeg. Dit resultaat werd in aanwezigheid van een participatief publiek voorgelegd aan een panel bestaande uit vijf ministers (federaal minister François Bellot, Brusselse ministers Guy Vanhengel, Didier Gosuin en Cécile Jodogne, Vlaams minister Sven Gatz) en twee ondernemers (Jean-Claude Daoust en Thierry Willemarck). “Dit is inderdaad het slechtste jaar, maar we moeten ophouden met klagen en nadenken over wat we samen kunnen bereiken,” zei Olivier Willocx bij de aanvang van het debat. “Mobiliteit blijft het grootste knelpunt. Ze vereist visie en daarin hebben ook ondernemingen hun rol te spelen.” Sven Gatz en Guy Vanhengel, beide Brusselaars en partijgenoten van de Open Vld, kleurden buiten de lijnen door hun steun te bevestigen voor een “slimme uitbreiding van de Ring” en voor een “goed doordachte kilometerheffing”. “Het is de collectieve verantwoordelijkheid van de overheid, 6 BECI - Brussel metropool - december 2016 © Reporters © Reporters © Reporters © Reporters © Reporters © Reporters

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication