36

DYNAMIEK TRANSITIE De ‘slow mode’ in een stroomversnelling, in Brussel In Brussel ontstaan hoe langer hoe meer ondernemersprojecten rond duurzame mode en de verlenging van de levenscyclus van textiel. Dit roept meteen de naam van Tale Me op, maar er zijn er ook andere: Coucou, Valérie Berckmans of Melting Pot Kilo. Johan Debière H oe vaak dragen wij onze dagelijkse kleren? Volgens een recente McKinsey studie, teleurstellend weinig: zeven of acht keer en dan kijken we er niet meer naar om. Wegwerptextiel?1 . Volgens de Franstalige Belgische vereniging achACT, gaat de productie van een gewone katoenen T-shirt gepaard met meer dan 6,5 kg CO2 gewicht van de t-shirt”, stelt Carole Crabbé, secretaris-generaal van achACT2 -uitstoot. “Dit is meer dan 12 keer het . “Deze uitstoot vermindert natuurlijk als we de T-shirt produceren met bio katoen en hernieuwbare energie (nvdr: dan vallen we terug tot 671 g CO2 ), maar volledig uitstootvrij zal niet kunnen.” Hoog tijd dus om onze nogal achteloze houding tegenover mode in vraag te stellen. In Brussel komen initiatieven op tegen de ‘confectie- en wegwerpkleding’ trend. Het begon met de ophaalrondes van organisaties als Terre en Spullenhulp. In sommige wijken van Sint-Gillis, Elsene of Vorst zagen we burgerinitiatieven zgn. ‘gratiferia’s’ en ‘weggeefmarkten’ organiseren. En sinds 2014 bestaan er in Brussel interessante handelsprojecten die erin slagen mode en milieubewustzijn te combineren. Voorbeelden zijn de modeartikelen van stylistes als Valérie Berckmans (kleren gemaakt uit biokatoen, duurzame stoffen en terugwinning, met de klemtoon op de made in Belgium), en anderzijds Géraldine en Céline die ‘slow mode’ promoten via het Belgische merk Maurice & Co en het concept van omkeerbare kledingstukken. Lang leve het kledingstuk! Er valt nog veel te vertellen over in België geproduceerd milieuvriendelijke textiel. Een langere levenscyclus van het product is een van de domeinen waarin de jonge onderneming Tale Me tot nu flink presteerde. De in april 2014 door Anna Balez opgerichte Tale Me biedt aan jonge ouders lokaal geproduceerde kleren van hoge kwaliteit voor kinderen tussen drie maanden en drie jaar. “Wanneer een kind het heeft gedragen, keert het kledingstuk terug naar Tale Me voor een grondige wasbeurt en eventuele Met omkeerbare kleding tracht Maurice & Co de levensduur van het product te … verdubbelen. reparaties. Daarna wordt het opnieuw in een ‘klerenbibliotheek’ opgenomen”, vertelt Anna Balez. Dit bevordert niet alleen de lokale productie: Tale Me draagt aanzienlijk bij tot een veel langere levenscyclus van de kleren. Tale Me gold als inspiratiebron voor andere projectdragers. Wij citeren hier het initiatief van Marie Berlier en Donatienne Gerard, die in juni 2015 ‘Coucou’ van stapel lieten lopen, met een huurconcept voor kledingstukken. De formule bestond natuurlijk al voor galakleding en bruidsjurken, maar beide dames breidden het concept gevoelig uit: “Wij bieden creaties van modeontwerpers evenals producten van confectiemerken om bijvoorbeeld tijdens een avond te dragen. De klant brengt het kledingstuk nadien naar Coucou terug.” Ook opmerkelijk is dat de helft van de voorraad van particulieren afkomstig is. Zij ontvangen 30% van het bedrag dat de klant aan Coucou betaalt. Evenals bij Tale Me biedt de formule het grote voordeel dat het kledingstuk optimaal doorheen zijn levenscyclus wordt gebruikt. Evenzeer het vermelden waard zijn Melting Pot Kilo (tweedehands kleren die per kilo worden verkocht), Oh my dress (consignatieformule voor high-end-kleding) en de Brussels Vintage Market (een markt die doorgaat op elke eerste zondag van de maand en vooral het bezoek van professionals krijgt). ● 1 http://www.mckinsey.com/business-functions/sustainability-and-resource-productivity/our-insights/style-thats-sustainable-a-new-fast-fashion-formula 2 http://www.achact.be/upload/files/ChangementsClimatiques_ET_IndustrieHabillement.pdf 34 BECI - Brussel metropool - december 2016 © Maurice & Co

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication