31

TOPIC Vrije tijd Buiten de werkuren gelden dan weer andere principes. Het loyaliteitsprincipe, bijvoorbeeld: werknemers mogen zeggen wat ze willen op sociale media maar zeker als die sociale media voor iedereen zichtbaar zijn, als het dus geen afgesloten groep betreft, moet de werknemer zich loyaal tegenover de werkgever gedragen en dus niet zomaar de werkgever of de kwaliteit van de door de werkgever geproduceerde producten of diensten bekladden, noch bedrijfsgeheimen prijsgeven. De geheimhoudingsplicht geldt trouwens ook nog nadat een werknemer het bedrijf heeft verlaten. Binnen een privé-groep heeft de werknemer eigenlijk wel vrij spel, al was het maar omdat de werkgever daar niet mag binnengluren indien niet uitgenodigd. Natuurlijk bestaan er uitzonderingen. Zo werden de verplegers die zich eerder dit jaar bezondigden aan het posten van vernederende foto’s binnen een privé-groep toch ontslagen omdat ze dit tijdens de diensturen hadden gedaan. Expectation management “Op het einde van de rit gaat het toch vooral over expectation management”, zegt Tom De Cordier, partner bij CMS Belgium. “Als werknemer en werkgever goed weten wat kan en wat niet mag, zal het grootste deel van de potentiële problemen al worden geneutraliseerd. Een belangrijke factor die bijdraagt tot een goede verstandhouding is de kwaliteit van de interne documenten (arbeidsreglement, de policies) die rond het gebruik van sociale media zijn opgenomen. Vaak zijn die onduidelijk, incoherent of veel te lang. Als er al een clausule in die documenten rond social media is opgenomen, ons advies: hou ze kort en to the point, dan is de kans op misverstanden het kleinst.” Maar daar houdt het best niet bij op, vervolgt Sophie Berg: “Wij raden onze klanten heel sterk aan om een gedegen social media beleid uit te bouwen. Dat houdt onder meer in dat het bedrijf eerst goed nadenkt over wat het met social media wel en niet wil bereiken, en vervolgens pas dit begint te vertalen in heel concrete richtlijnen in het arbeidsreglement. Die richtlijnen kunnen zowel over de houding van de werknemers tegenover het bedrijf gaan als over interne aspecten zoals cyberpesten van collega’s.” Hou er ook rekening mee dat sociale media voortdurend veranderen. Er komen nieuwe media bij, het belang van sommige sociale netwerken groeit of neemt af, en er zijn nieuwe technische mogelijkheden. Dit houdt ook in dat u voldoende regelmatig uw social media beleid en uw arbeidsreglement onder de loep neemt, om te zien of die nog toereikend zijn in de huidige realiteit, waarschuwt Sophie Berg: “Aan grotere ondernemingen raden we dan ook aan om een social media team te vormen, bestaande uit vertegenwoordigers van de meest betrokken afdelingen - ICT, marketing en HR - om het beleid op te stellen, erop toe te zien dat het wordt ingevoerd en nageleefd, en geregeld te evalueren of het beleid nog aangepast is aan de nieuwe technologische en bedrijfsrealiteit.” ● ONZE CADEAUFORMULES ZIJN NIET ALLEEN LEUK. ZE BESTAAN OOK IN ALLE MATEN EN GEWICHTEN. NOG IETS DAT U MISSCHIEN NIET WIST OVER ONS. De traditionele bioscoopcheques van Kinepolis kent u wellicht al. Maar dat zijn niet de enige cadeauformules waarmee uw bedrijf kan uitpakken. 2D en 3D bioscoopcheques, Food&Drink vouchers en fi lmdoosjes in verschillende uitvoeringen (en eventueel in geschenkverpakking). Er is voor elk wat wils. Check maar op business.kinepolis.be of bel op 02 474 26 30. Meer dan alleen cinema.

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication