3

WOORD VOORAF Een aantrekkelijker Brussel, onze prioriteit De lockdown? Ondertussen al een jaar geleden, maar de sporen zijn nog duidelijk voelbaar. De internationale pers had op een gegeven moment zelfs de neiging dit extra te beklemtonen. De ‘Brussels bashing’ verergerde nog met de beelden van de terreuraanslagen van 22 maart, en hun gevolgen. Onze reactie nam de vorm van 40 goede redenen om trots te zijn van onze hoofdstad. Onlangs zette ons event ‘Brussels Meets Brussels’ de trots van ondernemerschap in onze stad nog eens extra in de verf. Fierheid is positief maar laten we niet te veel pluimen op onze eigen hoed steken. De schade aan de reputatie van Brussel en de problemen waarmee de hoofdstad kampt, mogen we zeker niet negeren. Zo bijvoorbeeld de hachelijke toegankelijkheid van ons stadscentrum en de gevolgen ervan op de horecasector. Een deel van de klanten heeft blijkbaar voorgoed het stadscentrum de rug toegekeerd en een alternatief gevonden in beide provincies Brabant. Goed nieuws voor Vlaams en Waals Brabant, maar een serieus verlies voor Brussel, dat zijn klanten diep heeft teleurgesteld met aanhoudende mobiliteitsproblemen. Thierry Willemarck, Voorzitter van BECI De oplossingen die in nabijgelegen en internationale steden met succes worden toegepast, nemen hier eindeloos veel tijd in beslag. Tussen de beslissing en de uitvoering gaan jaren voorbij. En de eerste verwezenlijkingen blijven vaak onbenullig. De aanleg van 16.000 plaatsen op ontradingsparkings blijft een verre droom. We zijn vandaag niet verder geraakt dan 1.700 plaatsen. De oprichting van het gewestelijk parkeeragentschap heeft veel weg van een bijzonder moeilijke bevalling. Hetzelfde geldt voor de telebewegwijzeringsoplossingen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de domeinen waarin Brussel veel beter kan scoren. En deze bewering heeft niets te maken met ‘Brussels bashing’. Brussel aantrekkelijker maken beperkt zich niet tot communicatie, marketing of city marketing. Campagnes zijn belangrijk, maar er moet vooral aan het product worden gesleuteld om aantrekkelijker over te komen bij de investeerders en ondernemers. Wij kennen onze troeven. Laten we ze beklemtonen. We kennen ook onze zwakheden. Laten we ons extra inzetten om ze weg te werken. Het is de enige manier om verstarring tegen te gaan. De beoordelingen van buitenuit voelen soms pijnlijk aan. Toch luisteren we best naar wat studies en deskundigen over ons vertellen. De ranking van het World Economic Forum rangschikt België op de 119e plaats van 140 wat betreft de reglementaire lasten. En we eindigen op de 120e plaats inzake belastingdruk, aldus het verslag van het ULI (Urban Land Institute). Zulke lasten brengen de reputatie van Brussel als investeringsplaats in het gedrang. Potentiële investeerders houden ook rekening met deze parameters en staren zich niet blind op onze promotiecampagnes. BECI - Brussel metropool - december 2016 1

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication