12

Eerste inspanningen vragen naar meer MOBILITEIT IN DE BRUSSELSE METROPOOL Brussels Metropolitan staat positief tegenover een aantal evoluties en beslissingen van de publieke sector en initiatieven uit de private sector op het vlak van mobiliteit. De vereniging hamert echter op de bestaande urgenties en op de aanzienlijke omvang van de inspanningen die nog geleverd moeten worden in de metropolitane zone. Alain Deneef, Intendant van Brussels Metropolitan A an de kant van de overheid, juicht ze bijvoorbeeld toe dat het concept van het S-netwerk zijn weg gevonden heeft bij de NMBS en zal zij bijdragen tot het promoten ervan bij bedrijven. Brussels Metropolitan staat ook positief tegenover de aankondiging van de federale Minister van Mobiliteit en Overheidsbedrijven om één miljard euro te investeren, onder meer om de spoorwegwerken van het GEN af te werken. Nog steeds op federaal niveau verheugen we ons eveneens over het wettelijk kader voor elektrische fietsen dat een duidelijkere omkadering van gebruikers van elektrische fietsen mogelijk maakt en dat de fietsen indeelt volgens de kracht van de ondersteuning en hun snelheid. Zo ook verheugt Brussels Metropolitan zich over het regelmatig samenroepen van platform intermodaliteit, actief binnen het Executief Comité van de Ministers van Mobiliteit (ECMM), dat dossiers behandelt zoals dat van het transportplan 2017 en dat een langetermijnvisie probeert uit te werken in samenwerking met de Gewesten. Ten slotte is Brussels Metropolitan tevreden dat het recent budgettair conclaaf beslist heeft om het fiscaal voordeel voor bedrijfswagens te moduleren door het om te vormen naar een mobiliteitsbudget en zelfs naar een extra nettoloon, wat positief is voor de bevordering van mobiliteitsalternatieven. De Gewesten boeken vooruitgang In Brussel verheugt Brussels Metropolitan zich over de nakende heropening van de Montgomerytunnel, en ruimer gesproken over het meerjaren-investeringsprogramma voor het herstel en het onderhoud van de Brusselse tunnels. Wij hopen bij deze gelegenheid dat de Brusselse administratie voor openbare werken erover zal waken dat 10 BECI - Brussel metropool - december 2016 de betrokken partijen tijdig worden geïnformeerd over de geplande werken aan andere tunnels. Daarnaast is Brussels Metropolitan ook blij te kunnen vaststellen dat het opstellen van het lang verwachte Gewestelijk mobiliteitsplan voor Brussel in de komende weken van start zal gaan. Het verheugt zich in het bijzonder over het luik ‘overleg’ dat er deel van uitmaakt, want het is essentieel dat burgers, ondernemingen en de maatschappij in het algemeen betrokken zouden worden bij deze denkoefening. Nog steeds in Brussel lijkt het toekennen van vergunningen voor car sharing aan bedrijven een significante vooruitgang om het aantal auto’s te verminderen dankzij het autodelen tussen verschillende gebruikers. In Vlaanderen volgt Brussels Metropolitan met aandacht de test met een trambus in Vilvoorde, als voorloper van de tramlijnen die gepland zijn in het bredere kader van het Brabantnet. Het tracé van deze lijn (de ‘ringtram’) is van belang om verschillende economisch belangrijke delen van de metropolitane regio met elkaar te verbinden, zoals bedrijvenparken en herontwikkelingszones in Vilvoorde, Machelen en Diegem, evenals de luchthaven. Bovendien start de Vlaamse administratie voor Mobiliteit met het 9e « Pendelfonds voor duurzaam woon-werkverkeer », om een duurzaam woon-werkverkeer aan te moedigen. Ten slotte verwelkomen we in het Waals Gewest het infrastructuurplan van de Minister van Openbare Werken dat de toegang tot de E411 snelweg integreert in de toekomstige GEN parking in Louvain-la-Neuve. Wij zijn ook blij dat de werken aan de ‘contournement nord’ in de begroting werden opgenomen en op termijn zullen kunnen bijdragen tot een vermindering van de files rond het bedrijventerrein in Waver. © Thinkstock

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication