17

INTERNATIONALE HANDEL Brusselse diversiteit om investeerders aan te trekken Het imago van Brussel kreeg tijdens de afgelopen twee jaar zware klappen te verduren. De voetgangerszone en de sluiting van bepaalde tunnels hielpen de mobiliteit om zeep, met rampzalige economische gevolgen. En dan kwamen de terreuraanslagen… Nochtans beschikt Brussel over een hele resem troeven die buitenlandse ondernemingen aantrekken: multiculturalisme, meertaligheid, aanwezigheid van de Europese instellingen, geografische ligging, noem maar op. Dit alles zorgt ervoor dat Brussel een voorkeurbestemming blijft. Julien Ide M eer dan helft van de wereldbevolking leeft vandaag in steden. Tegen 2050 wordt dit twee derde. Metropolen trekken mensen aan en, logischerwijze, dus ook ondernemingen. Brussel, de dochter van het Belgenland en zijn institutionele verwikkelingen, presteert redelijk goed. De Japanse stichting Mori Memorial publiceert al enkele jaren de Global Power City Index, waarin de grote wereldsteden gerangschikt staan volgens hun aantrekkingskracht op burgers en ondernemingen. Zes criteria komen hierbij aan bod: economie, R&D, culturele interactie, leefbaarheid, milieu en toegankelijkheid. Brussel verschijnt op de 25e ve (28e plaats, vóór Moskou (36e ), Chicago (27e ) of Bangkok (33e ), Genè). In de top vijf vinden we Londen, New York, Parijs, Tokio en Singapore. Het dertigtal buitenlandse ondernemingen dat zich jaarlijks in Brussel komt vestigen, rechtvaardigt onze eervolle plaats in de lijst. Dit getal blijft redelijk stabiel en heeft de gevolgen van de terreuraanslagen blijkbaar (nog) niet ondergaan. Het mooiste marktplein ter wereld Volgens Nestlé Belgilux CEO Alexander von Maillot is Brussel een belangrijke strategische keuze: “We zijn sinds 1925 in Brussel gevestigd en hebben nooit aan verhuizing gedacht. Verleden jaar hebben we 7 miljoen euro in ons gebouw van Anderlecht geïnvesteerd. Een van de grote voordelen van Brussel is dat tweetalige of zelfs drietalige arbeidskrachten gemakkelijk te vinden zijn. De centrale ligging van de hoofdstad is bovendien van groot belang voor de communicatie met de rest van het land.” Jean-Philippe Mergen is directeur Export bij BECI. Ook voor hem betekent de centrale ligging van Brussel een merkwaardige troef. “Brussel ligt in het hartje van West-Europa. De aanwezigheid van de Europese instellingen versterkt de mogelijkheden qua city marketing. En op logistiek vlak vormt de nabijheid van de haven van Antwerpen een bijkomend voordeel.” Brussel is een eersterangs testmarkt, vindt Jeroen Langerock, Director Public Affairs & Communications Belux bij Coca-Cola. “In Brussel hebben wij het grootste R&D centrum na Atlanta ontwikkeld. Meer dan 135 mensen ontwerpen er nieuwe dranken voor meer dan 100 landen. Wij stellen meer dan 15 nationaliteiten tewerk. Onze medewerkers hebben dus een diepgaande kennis van andere landen, meteen een aanzienlijk pluspunt voor ons onderzoek. En omdat Brussel op cultureel en demografisch vlak een verregaande verscheidenheid vertoont, beschikken we hier ter plaatse over een schitterende testmarkt.” Jeroen Langerock onderstreept bovendien de menselijke dimensie van Brussel: “De leefomgeving is bijzonder aangenaam. Uit gesprekken merken we de openheid van de bevolking. Dit is in andere grote metropolen als Londen of Parijs moeilijk te vinden, want daar heerst een cultuur van naamloosheid.” De aantrekkelijkheid van Brussel hangt sterk af van de activiteitsector, stelt Emmanuel de Beughem, als verantwoordelijke van de cel Aantrekking van Buitenlandse Investeringen, bij Brussels Invest & Export. “Brussel is als stad vooral dienstengericht. Ze is voor heel wat sectoren aantrekkelijk, maar BECI - Brussel metropool - november 2016 15

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication