18

TOPIC SWOT analyse Een SWOT analyse van een organisatie identificeert vier categorieën van factoren aan de hand waarvan een ontwikkelingsstrategie voor de markt tot stand kan komen. De eerste twee factoren zijn eigen aan de organisatie en zijn dus voor bijsturing vatbaar: het zijn de troeven (Strengths) en de zwakheden (Weaknesses). De overige twee zijn extern aan de organisatie en kunnen dus niet worden beïnvloed: het zijn de kansen (Opportunities) en de bedreigingen (Threats). In dit geval is de organisatie natuurlijk het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De markt bestaat uit buitenlandse ondernemingen die hier al gevestigd zijn of dit overwegen. De concurrenten zijn de andere grote Europese steden. Strengths • Meertaligheid • Gekwalificeerd personeel • Productiviteit • Multiculturalisme • Aanwezigheid van universiteiten • Leefbaarheid • Aangename en gezellige sfeer • Kost van het levensonderhoud • Vastgoedprijzen • Hoge levensstandaard Weaknesses • Complexiteit en institutionele problemen • Administratieve logheid • Arbeidskost • Mobiliteit • Invloed van de vakbonden • Concurrentie tussen verschillende stedelijke functies (huisvesting, ondernemingen, infrastructuren) binnen een beperkt grondgebied. Dit belemmert duidelijk de verdere ontwikkeling.” Volgens Jean-Philippe Mergen zijn mobiliteit en sociaal overleg twee aandachtspunten als we de vestiging van buitenlandse ondernemingen in Brussel en België willen bevorderen. “Ons land zou interregionale mobiliteitsplannen moeten ontwikkelen. Het openbaar vervoer is onvoldoende efficiënt. De Brusselse metro heeft nood aan verdere ontwikkeling. Als hoofdstad van Europa onthaalt Brussel zeer talrijke betogingen, wat de zaken zeker niet vergemakkelijkt. Bovendien zijn de werknemersorganisaties bij ons goed ingeplant en redelijk invloedrijk (hoewel minder dan in Frankrijk). We moeten ervoor zorgen dat de verwikkelingen van het sociaal overleg investeerders niet afschrikken.” ‘Sprout’ to do business in Brussels Opportunities • Internationale sterkte van het ‘merk Brussel’ • Centrale geografische ligging in België en in Europa • Aanwezigheid van de Europese instellingen • Nabijheid van de haven van Antwerpen • Potentieel van het grootstedelijk gebied Threats • Veiligheid • Europese crisissen • Concurrentie van de omliggende financiële centra • Institutionele evolutie van het land vooral bepaalde niches zijn er sterk vertegenwoordigd. Ik denk onder andere aan klinische testen, de verwerking van financiële verrichtingen, duurzame bouw of public affairs kantoren. De sterke activiteit in deze domeinen trekt buitenlandse investeringen aan. Wij helpen buitenlandse ondernemingen zich in Brussel te vestigen, in partnerschap met Impulse, Visit Brussels en bedrijvenfederaties als BECI, Febelfin of BeCRO. We trachten anderzijds steun te verlenen aan de start van activiteiten in bedrijven die zich hier in Brussel willen vestigen. Met de steun van het Gewest stellen wij drie maanden lang gratis een kantoor ter beschikking. Deze organisaties genieten bovendien alle voordelen en subsidies waar ook 16 BECI - Brussel metropool - november 2016 de Belgische ondernemingen recht op hebben, al is dit laatste punt geen doorslaggevend keuzecriterium.” Een enggeestig klein landje? Over de nadelen van de hoofdstad heeft Alexander von Maillot echter harde woorden: “Ik neem aanstoot aan de staat van de mobiliteit in Brussel. Onze twee Nespresso boetieks hebben bijvoorbeeld aanzienlijke financiële verliezen geleden door werkzaamheden. De opbrengst van de belastingen zou moeten dienen om de vervoerinfrastructuur te verbeteren. Er zijn te veel wagens en te veel bedrijfswagens. Bovendien is de arbeidskost in België een van de hoogste in Europa, terwijl de flexibiliteit ontoereikend blijft. Jean-Philippe Mergen meent dat de verbeteringen vooral een opdracht voor politieke kringen is. “De buitenlandse handel is geregionaliseerd. Wanneer een handelsattaché in het buitenland verblijft om een investeerder te overtuigen, tracht hij de kandidaat aan te trekken naar het Gewest dat hij vertegenwoordigt. Hiermee verdedigt hij slechts één Gewest en zwijgt hij over de kwaliteiten en troeven van de andere twee. Dit werkt contraproductief. Wij zouden veel sterker staan met de verenigde krachten van de drie Gewesten. Dit vereist echter een werkelijke politieke wil.” De heer Mergen beklemtoont verder het belang van communicatie met het buitenland: “Brussel is een krachtig merk. Zijn troeven en imago verdienen een sterkere promotie doorheen de wereld. En we moeten bovendien aantonen hoe buitenlandse bedrijven zich in België hebben kunnen ontwikkelen.” Emmanuel de Beughem benadrukt de rol van het Engels: “Bedrijven zouden bepaalde administratieve documenten in het Engels tot hun beschikking moeten hebben, zoals een arbeidsvergunning, een beroepskaart, en waarom niet, een arbeidscontract, als alle partijen akkoord gaan. Het lijkt onbenullig, maar hiermee zouden we extra punten winnen in de internationale rangschikkingen en meer ondernemingen aantrekken.” ●

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication