22

VROUWELIJK ONDERNEMERSCHAP Vertrouw me Hoe winnen vrouwen het vertrouwen van ondernemingen? En hoe verkrijgen merken het vertrouwen van vrouwen? D e IWEC – International Women’s Entrepreneurial Challenge – organiseert binnenkort een congres in Brussel. Laten we hier, in onze snel veranderende wereld, de rol van vrouwen in directiefuncties onderzoeken. Waarom genieten ze nu meer vertrouwen? Wat zijn de uitzichten? We bespreken ook even een sector die zulke beginselen al een tijd toepast. En wij bekijken ten slotte het standpunt van de vrouwelijke consument en wat haar aanzet voor een of ander merk te kiezen. Kloof De 16e editie van de ‘Edelman Trust Barometer’ toont hoe diep de kloof is geworden tussen een goed geïnformeerd publiek en de rest van de bevolking, wat betreft het vertrouwen in instellingen, regeringen, de media, NGO’s en ondernemingen. Het vertrouwen stijgt binnen de elites, maar de massa blijft sceptisch. Deze ongeziene kloof resulteert uit ongelijkheden in inkomsten en toekomstuitzichten. Het gebrek aan vertrouwen is ook het resultaat van het gedrag van politici die eerder angst zaaien dan oplossingen aanbieden. Ondanks het scepticisme wordt algemeen aanvaard dat vooral ondernemingen in staat zijn het verlies aan vertrouwen te overwinnen en tegelijk waarde te blijven creëren. De bevolking oordeelt dat de ondernemingen vaardiger zijn dan de overheid en de NGO’s bij het bijbenen van de snelle veranderingen. Bovendien reageert het publiek positief tegenover bedrijfsleiders die beweren dat ze winst willen combineren met een bijdrage aan de samenleving. Een dergelijke positionering versterkt de rol van de vrouwen, van wie vaak wordt aangenomen dat ze van meer eerbied getuigen in de omgang met mensen. Uit de enquête blijkt bovendien dat gezag en invloed niet langer een monopolie zijn van enkele opiniemakers. Deze beïnvloedingsrol ligt nu bij de massa’s, die de standpunten van de pers links laten liggen ten voordele van online gemeenschappen. De mensen gaan er vanuit dat hun vrienden, hun naasten en mensen die op hen lijken de meest geloofwaardige bron van informatie zijn. Een arbeidskracht op drie heeft geen vertrouwen meer in zijn werkgever. Anderzijds worden werknemers door hun collega’s vaak als geloofwaardige woordvoerders beschouwd. De ondernemingen zouden dus meer plaats moeten ruimen voor vrouwen in directiefuncties, als woordvoersters of medewerksters, want ze zijn schitterende ambassadrices. Nu vertrouwen en gezag aan flarden scheuren, gaan nieuwe uitzichten open voor leiderschap, maar dan wel met een andere aanpak, die het belang van actie, waarden, inzet en employee advocacy ten volle erkent. Richard Edelman, Voorzitter en CEO van Edelman, licht dit toe: “Het vertrouwen in instellingen en in hun actievrijheid resulteert niet meer automatisch van een hiërarchie of een titel. Vandaag moet je het vertrouwen winnen.” Wanneer we dan beseffen dat vrouwen in de raden van bestuur van nagenoeg alle Europese organisaties zwaar ondervertegenwoordigd zijn1 , dan moeten we toegeven dat zij een meer leidinggevende rol zouden moeten spelen, ongeacht hun plaats in de hiërarchie. Voorbeeldige directie Het IWEC congres bespreekt binnenkort de uitdagingen van het vrouwelijke ondernemerschap. Dit verwijst meteen naar het succes van familiebedrijven. In 2015 bevestigde een d’EY-studie2 Esther Busscher, General Manager Edelman dat “de grootste en meest duurzame familiebedrijven ter wereld meer plaats voorzien voor vrouwen en dit ook sneller doen dan andere bedrijven.” Uit de studie blijkt dat dergelijke familiebedrijven gemiddeld vijf directiefuncties aan vrouwen hebben toevertrouwd en aan vier vrouwen de mogelijkheid geven zich op directieverantwoordelijkheden voor te bereiden. 41% van deze ondernemingen beweren dat sinds drie jaar, de vrouwen in de familie meer belangstelling vertonen voor een baan 1 Realizing Europe’s Potential: Progress and Challenges, een Europese Women on Boards (EWoB) studie, in samenwerking met ISS. 2 Women in leadership. The family business advantage. Een EY verslag van een grootschalige studie van de grootste familiebedrijven ter wereld. 20 BECI - Brussel metropool - oktober 2016

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication