TOPIC in het bedrijf. 70% (!) van deze familiebedrijven overweegt een vrouw als toekomstige CEO en 30% voorziet vrouwen in directiefuncties.3 Wat een verschil met de 5% vrouwelijke CEO’s in Fortune 1000 en met een andere studie (Governance and Success, 2015) die vaststelt dat vrouwen 5% van de nieuwe CEO’s vertegenwoordigen in de 2500 grootste beursgenoteerde ondernemingen in 2014!4 Gedragen de familiebedrijven zich dan als pioniers? Ze bevestigen in elk geval de hoofdrol van vrouwelijke directeurs in de rentabiliteit en de groei van de ondernemingen. Deze bedrijven maken volop gebruik van de ‘toverformule’ van vrouwelijke ‘role models’ in sleutelfuncties, met al wat dit inhoudt van langetermijnvisie en ontwikkeling van een beroepsomgeving waar vrouwen zich goed voelen.5 Dichter bij ons, geeft ongeveer een derde van de Belgische familiebedrijven die zich binnen een tijdspanne van 10 jaar op een overdracht voorbereiden, de voorkeur aan een vrouwelijke directeur-generaal. 10 jaar geleden was dit slechts 23%. Daar bestaan twee redenen voor, aldus onderzoekster Diane Arijs. Enerzijds hebben de vrouwelijke leden van de familie meer kansen om de directie van de onderneming over te nemen. Anderzijds beschouwen deze vrouwen het hoe langer hoe meer als haalbaar, omdat ze met een team kunnen samenwerken. De interviews en de enquête tonen aan dat leidinggevende vrouwen zich meer inzetten voor de emotionele samenhang van de familie en beter rekening houden met de interne relaties wanneer beslissingen moeten worden genomen. De betere informatie zorgt voor een hechte familie die meer steun verleent aan de doelstellingen van de onderneming, wat de motivatie voor verder succes nog doet toenemen. De integratie van vrouwen in het management is dus een bijzonder eenvoudige en doeltreffende manier om de duurzaamheid van de onderneming te verzekeren. En andere vrouwen die op hun beurt bedrijfsambities koesteren, worden aangespoord om blijk te geven van leiderschap en meer vertrouwen te hebben in hun bekwaamheden.6 Het vertrouwen van vrouwelijke consumenten Vertrouwen is van groot belang voor de verkoop van een product, voor de overtuigingskracht en voor de reputatie. Onze EARNED BRAND7 studie van 2016 analyseert de relatie tussen de consument en het merk in 18 categorieën. Hieruit blijkt dat de merken veel kansen verkwisten om de betrokkenheid van de consument te versterken. Spijtig, want deze betrokkenheid gaat gepaard met betere verkoopcijfers en bescherming tegen de concurrentie. Jonge mannelijke consumenten zijn sterker met merken verbonden dan oudere consumenten en vrouwen. Jongemannen van de Y Generation zijn het sterkst aan merken gehecht. Om het potentieel van een band met een merk maximaal te benutten, moeten de ‘betrokken’ consumen3 Staying power: how do family businesses create lasting success?, een EY studie, april 2015. 4 ‘Exclusive: This is the type of business most likely to promote women leaders’, Fortune, 18 juni 2015. Strategy& (vroeger Booz & Co.) Een studie van CEO’s - CEO (2015), Governance and Success. 5 Women in leadership. The family business advantage. Een EY verslag van een grootschalige studie van de grootste familiebedrijven ter wereld. 6 Leiderschap in familiebedrijven: een gender perspectief. Een doctorale studie van Diane Arijs, Hogeschool-Universiteit Brussel. 7 Earned Brand, een Edelman studie van 2016 die online 13.000 consumenten in 13 landen analyseert. BECI - Brussel metropool - oktober 2016 21 Esther Busscher ten doorgroeien naar ‘sterk gehecht’. Studies bewijzen dat ‘gehechte’ consumenten hun lievelingsmerk zullen ondersteunen door aankoop, trouw, aanbevelingen en verdediging. Deze sterke band biedt heel wat voordelen: 86% snelle aanvaarding van innovaties, 87% bereidheid om een premium prijs te betalen, 87% aanbevelingen van het merk door het uitsturen en delen van meningen, en 88% verdediging tegen kritiek. Merken kunnen hun relatie met vrouwelijke consumenten vooral versterken door zich meer in te zetten voor de merkgedragingen die in Edelman Brand Relationship Index minder goed scoren: gerechtvaardigde acties, een sterk verhaal en luistervaardigheid gekoppeld aan selectieve antwoorden. Het vervolg... Dit alles is slechts een voorsmaakje van de complexe processen waarmee vertrouwen kan worden verkregen in een omgeving waar het inzamelen van informatie en de beslissingsprocessen democratischer worden, onder andere op het vlak van leiderschap en van het beheer van een steeds actiever consument. Ik verheug me tijdens het IWEC congres talrijke onderneemsters van de ganse wereld te mogen ontmoeten. Ik hoop uit hun verhalen en uit de tijdens hun carrière vergaarde ervaring veel inspiratie te kunnen putten. ● Esther Busscher, Algemeen Manager van het PR-bureau Edelman, is een van de sprekers op IWEC (International Women’s Entrepreneurial Conference). De conferentie zal plaatsvinden op 7 en 8 november te Brussel, in samenwerking met BECI. Info: www.beci.be/iwec ; Amy Kessels, ake@beci.be.
24 Online Touch Home