8

THINK TANK VÓÓR OF TEGEN Minder parkeergelegenheid op de openbare weg? Op straat parkeren is blijkbaar voorbijgestreefd, in Brussel. Dit leiden we af van de voetgangerszoneprojecten (Elsensesteenweg, stadscentrum) en andere renovatiewerkzaamheden die de parkeergelegenheid op straat terugschroeven of afschaffen (Dumonplein, Jourdanplein …). Goed nieuws voor de voetgangers en fietsers maar tegelijk tegenslag voor de handelaars. Twee uiteenlopende meningen hierover. Adrien Dewez Jeroen Verhoeven, Policy Officer BRAL (Brusselse Raad voor het Leefmilieu) Er is vandaag minder plaats voor auto’s. Dit is te wijten aan de groei van het wagenpark. De openbare ruimte is helaas niet rekbaar. De huidige tendens wil bovendien opnieuw ruimte geven aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Daar zijn wij ook voorstander van, zoals in andere Europese steden trouwens. Maar er heerst ook veel weerstand tegen deze verschuiving, bijvoorbeeld bij de economische spelers en de handelaars. Toegegeven: het zijn moeilijke tijden. Toch is de beperking van de plaats voor wagens nu eenmaal een feit. De handelszaken moeten zich aan deze veranderende context aanpassen. Anders nemen andere, soepeler ingestelde zaken binnenkort hun plaats in. Minder plaats voor de auto betekent ook meer ruimte, onder andere voor economische activiteiten, en een hogere densiteit van inwoners in het stedelijk weefsel. Al die mensen zijn potentiële klanten. Het parkeerbeleid is vandaag onlogisch: een parkeerplaats op straat is goedkoop en parkings buiten de openbare weg zijn duur. Een flink deel van het verkeer is te wijten aan mensen die op zoek zijn naar een parkeerplaats op straat, terwijl ze een parking zouden kunnen binnenrijden. Een harmonisering van de prijzen is nodig om dit gedrag te veranderen. Uiteindelijk zal dit bijdragen tot een vlotter verkeer, meteen een pluspunt voor het openbaar vervoer, dat op die manier meer reizigers binnen het beperkte grondgebied van de stad kan transporteren. De verlichting van de verkeersoverlast zorgt voor een betere mobiliteit en een aangenamer leefmilieu, dat een groter aantal inwoners zal aantrekken. Wij zijn geen tegenstanders van de wagen maar we pleiten voor een rationelere mix van vervoermodi. Dit kan niet zonder investeringen in het openbaar vervoer, om het hoofd te bieden aan een steeds groeiende vraag. De MIVB presteert voortreffelijk, maar verdere verbeteringen blijven nodig. Het geld dat wordt ingezameld door een hogere tarifering van parkeren op de openbare weg kan bijvoorbeeld in het openbaar vervoer en de openbare ruimtes worden geherinvesteerd. 6 BECI - Brussel metropool - september 2016 Atef Wahba, voorzitter van de handelaarsvereniging van de Naamse Poort De parkeerplaatsen vormen een essentieel bestanddeel van de economische en handelsactiviteit in het Brusselse Gewest. Ze zijn noodzakelijk om de klanten een fatsoenlijke service te verlenen. In sommige handelszaken is parkeergelegenheid voor de klanten van vitaal belang. Vermindert u het aantal plaatsen, dan vraagt u de mensen uitdrukkelijk niet meer naar het stadscentrum te komen. We stellen dit dagelijks vast, met klanten die ons zeggen dat ze niet meer zullen komen omdat parkeren gewoon onmogelijk is geworden. Wij zijn niet principieel gekant tegen het openbaar vervoer. In het geval van de Elsensesteenweg waren we inderdaad niet te vinden voor de aanleg van een tramlijn, maar we hadden daar een aantal duidelijke redenen voor. Enkele tientallen jaren terug liep daar al een tramlijn die constant voor problemen zorgde. De handelaarsvereniging is echter voorstander van een metro in de wijk. Bovendien zou de heraanleg van de Elsensesteenweg ongeveer vier jaar duren. De kleine handelszaken houden dit niet vol en de grotere zullen verhuizen. Infrastructuurwerkzaamheden kunnen de kleine handelszaken en dus ook de ‘commerciële mix’ in zijn geheel serieus bedreigen. Zolang het openbaar vervoer in Brussel niet optimaal is, dienen de parkeerplaatsen te worden behouden om de economische activiteit in het Gewest in stand te houden. Ontradingsparkings worden vaak als een oplossing aangeprezen, maar dat zijn ze niet. Niemand neemt zijn wagen om die bijvoorbeeld aan Delta achter te laten en van daaruit een metro te nemen naar de winkel. Dat zijn te veel verschillende vervoermiddelen. De klant zal dus rechtstreeks naar Dockx of naar Waterloo rijden, waar hij gemakkelijk kan parkeren. Ik zie dat heel duidelijk met mijn klanten, want ik heb handelszaken zowel binnen als buiten Brussel. De infrastructuur is de grote uitdaging. Verminder het aantal parkeerplaatsen niet zolang het openbaar vervoer niet doeltreffender is. Anders nemen we best een radicale beslissing: we stoppen met de zaak in Brussel en beginnen aan een andere activiteit.

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication