TOPIC voertuigen naar de bouwwerven, in functie van de realtime vordering van de werkzaamheden. Bij de bouw hoort bovendien beton, dat nu al op de oevers van het Vergotedok wordt geproduceerd en waarvan gemiddeld 800 m³ per dag op de bouwwerven van de hoofdstad wordt gestort. Alle goederenstromen van en naar de betoncentrale van het Vergotedok zijn optimaal: de grondstoffen worden via de waterweg aangeleverd en de eindgebruikers bevinden zich op korte afstand. Om jaarlijks 170.000 m3 beton te produceren, ontvangt Inter-Beton 360.000 ton cement, zand en grind die voornamelijk per schip reizen. Elke vracht die het Vergotedok per schip bereikt, betekent 100 vrachtwagens minder op de baan. En de centrale ligging van het dok optimaliseert de leveringstrajecten. Het enige nadeel van dit alles is dat een bijzonder nuttige betoncentrale in een stadscentrum er ook zeer lelijk uitziet. Vandaar de huidige relifting : dankzij een wedstrijd tussen de Brusselse hogescholen voor architectuur geniet de betoncentrale B1 binnenkort ‘een integratie in de stedelijke omgeving’. Het Brusselse Gewest juicht dit initiatief toe. Wagenvervoer langs het water Het vervoer van wagens: dit beoogt het toekomstige overlaadplatform dat in de Brusselse voorhaven naast het waterzuiveringsstation Noord zal worden gebouwd. Vandaag concentreert de Heyvaertwijk, op de grens tussen Molenbeek en Anderlecht, de handel in tweedehands wagens. Na opslag in deze wijk vertrekken de auto’s op vrachtwagens naar Antwerpen, met bestemming de haven van Cotonou, in Benin, de hub voor de handel in tweedehands wagens in West Afrika. Het vervoer per binnenschip biedt heel wat economische troeven en vervangt bovendien 60 ritten van met auto’s geladen vrachtwagens. Dit is voor het milieu aardig meegenomen. De gemeentelijke besturen zouden graag de garages zo snel mogelijk uit de Heyvaertwijk zien verdwijnen om in huisvesting te kunnen investeren. Ze volgen dus gespannen de vordering van het geplande overlaadplatform, de zogenaamde ‘roll-on roll-off’ of ‘Ro-Ro’ in het jargon. Wat is de stand van zaken? De markt voor de bouw en de exploitatie van de Ro-Ro terminal werd gelanceerd en betreft de ontwikkeling van het eerste terrein van 24.000 m2 (Exxon terrein), maar nog niet van de 6,5 ha die oorspronkelijk werden aangekondigd. De ingebruikname is in de loop van het jaar 2017 voorzien. Het project zou in 2018 klaar moeten zijn, maar dit lijkt ons bijzonder optimistisch. Nadeel is dat het project in zijn huidige vorm alleen de grootste handelszaken in tweedehands wagens zou kunnen verwelkomen. Waar moeten de kleinere zaken dan naartoe? Zullen ze in de wijk mogen blijven waar ze in de jaren 70 met deze activiteit van start zijn gegaan, toen de buurt er grotendeels verlaten bij lag? Riskeren ze onteigend te worden? En zo ja, waar gaan ze dan naartoe? Zullen ze zich, rekening houdend met de termijnen en de voorwaarden, tijdig op de Ro-Ro terminal kunnen vestigen? 36 BECI - Brussel metropool - september 2016 Station Schaarbeek-Vorming, kruising tussen spoor, weg en kanaal. Stedelijke distributie In Brussel vermijdt vervoer langs de waterwegen niet alleen honderdduizenden ritten van vrachtwagens: het biedt ook een aanzienlijk ontwikkelingspotentieel qua stedelijke distributie. Goederen op paletten belanden op korte afstand van de eindgebruiker, in een stedelijk consolidatiecentrum die de eindlevering optimaal organiseert. Zo gebeurt het al op het trefpunt tussen kanaal, weg en station, ter hoogte van Schaarbeek-Vorming, dankzij een speler als CityDepot. En dit is slechts een begin. Twee SOC platformen (Stedelijk OverslagCentra) zijn momenteel in opbouw: het ene langs de Biestebroeckkaai in Anderlecht, het andere op de oevers van het Vergotedok in Brussel-Stad. Voor het eerste werden in 2015 infrastructuurwerkzaamheden verricht. De keuze van een uitbater gebeurde in april 2016. Ondertussen zijn ook vergunningen aangevraagd voor de bouw van een opslagplaats voor stedelijke-distributieactiviteiten. Het vervoer van goederen op paletten via de waterwegen zou begin 2017 van start moeten gaan. Het tweede platform, dat langs het Vergotedok in gebruik zal worden genomen, is in feite een tweede oprichtingsfase van het Dorp van de Bouw. Tijdens de tweede helft van 2016 komt er een projectoproep voor een uitbating vanaf 2018. Naast de SOCs komen er ook vier Stedelijke OverslagPunten (SOP) door de plaatsing van een passende signalering op sites waarvan het voornaamste (niet-logistieke) gebruik zal worden verdergezet (publieke kaai, fietspad enz.). De verspreiding van deze SOPs resulteert van een analyse van de mogelijke stromen en de concrete losmogelijkheden langs het kanaal. Ze zullen worden gevestigd op de linkeroever van de voorhaven, niet ver van de Buda-brug, op de rechteroever van de voorhaven ter hoogte van de containerterminal, in het centrum op de rechteroever van de Ninoofsepoort en ten slotte in het zuiden van Brussel, langs de Aakaai. Ter informatie is het vervoer van paletten in de Haven van Brussel in 2015 met 266% gestegen. Voor de containers was dat 56%. Daarom is het belangrijk dat de SOCs en SOPs er komen: zij zorgen voor een mooie en nette ontwikkeling van de logistiek. De Haven garandeert bovendien de nodige diepgang en hoogte boven de waterlijn, samen met een voordelige tarifering, om het vervoer van containers te promoten. ●
39 Online Touch Home