36

MOBILITEIT & LOGISTIEK Welke ruimte voor de logistiek in Brussel? De ruimte die Brussel voor logistiek kan vrijmaken? Een ware uitdaging voor de stad. Iedereen heeft de mond vol van het belang van logistiek voor ons stedelijk Gewest, maar in de vastgoedsector heerst een harde concurrentie, met het oog op meer winstgevende ruimtelijke bestemmingen. Toch behouden de huidige ‘grote’ logistieke projecten beloftevolle uitzichten, ook op het vlak van stedelijk beleid. Enkele toelichtingen. Vincent Delannoy D e ‘grote’ logistieke bouwwerven die vandaag aan de gang zijn, concentreren zich langs het Vergotedok, waar het Dorp van de Bouw wordt opgericht, en in de voorhaven, waar een terminal voor het vervoer van wagens langs de waterwegen uit de grond rijst. Beide projecten bevinden zich dus langs een kanaal dat, per definitie, heel wat troeven inhoudt voor de ontwikkeling van logistieke activiteiten. Maar ondertussen kreeg deze zone ook een uitgesproken residentiële functie. De combinatie van logistiek en huisvesting binnen eenzelfde gebied is een evenwichtsoefening op een gespannen koord. Het Dorp van de Bouw Hoe ver staan we met het Dorp van de Bouw? De Haven van Brussel staat al geruime tijd achter dit project. Op aandringen van de Haven werd het gehandhaafd, maar niet op de oorspronkelijk voorziene plaats. Het Dorp moest op de linkeroever van het Becodok, recht tegenover Tour & Taxis worden opgericht, maar werd gedwongen naar het Vergotedok te verhuizen. Ook de ambities van het begin werden teruggeschroefd, onder druk van de residentiële en de recreatieve functies die de kanaalzone er nu heeft bijgekregen. Het is voornamelijk de bedoeling de ondernemingen die van het Becodok werden verdreven, een nieuwe vestigingsplaats te geven. Op die manier kan ook een nieuw park worden aangelegd en de Picard loopbrug over het kanaal worden gebouwd. De werkzaamheden gingen eind april van start en zouden 8,5 miljoen euro moeten kosten. Het Dorp zal langs de Havenlaan de beroepen concentreren die te maken hebben met de handel van bouwmaterialen. Het Dorp zou tegen september 2017 operationeel moeten zijn. Het wordt een geheel aan opslagplaatsen voorbehouden aan 34 BECI - Brussel metropool - september 2016 Vergotedok bundelt een groot deel van de toekomstige logistieke uitdagingen te Brussel. bouwmaterialen, met daarin niet alleen opslagruimte, maar ook een showroom en kantoren, met een totale oppervlakte van 25.000 m2 . Welke troeven biedt het Dorp van de Bouw voor de logistiek? Eerst en vooral een concentratie van de bestaande spelers op deze markt, en daarnaast een toename van het verkeer dankzij de oprichting van een stedelijk overslagcentrum, onder andere voor bouwmaterialen. Vandaag wordt 50% van de bouwmaterialen in Brussel via de waterwegen vervoerd, maar dit aandeel zou moeten toenemen. De Haven van Brussel voorziet dat het vervoer via de waterwegen met 210 000 ton per jaar zal stijgen. Beton Het Dorp van de Bouw houdt er echter andere ambities op na. Het wil het ‘consolidatiepunt worden’ van de bestellingen uit één of meerdere bouwwerven. Het wenst ook het vertrekpunt te worden van goedgevulde

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication